Roken en zwangerschap: dit moet je weten!

Veel aanstaande ouders weten dat roken slecht is voor de ontwikkeling van een ongeboren baby. Toch rookt bijna één op de tien vrouwen wel eens gedurende de zwangerschap. Maar waarom is stoppen met roken zo belangrijk voor jouw ongeboren baby? En hoe stop je met roken vóór of tijdens je zwangerschap? Lees in onze blog alles over roken in combinatie met een zwangerschap(swens).

Waarom is roken tijdens mijn zwangerschap niet verstandig?

Als je rookt krijg je de schadelijke stoffen nicotine en koolmonoxide binnen. Bij een zwangerschap krijgt je baby dit dus ook binnen. Bij volwassenen worden deze schadelijke stoffen voor een groot deel opgeruimd door je lever en nieren. Echter, de organen van een ongeboren baby zijn nog niet helemaal ‘af’ en daardoor blijven de schadelijke stoffen langer in het bloed. Hierdoor kunnen de stoffen bij een baby meer schade aanrichten als het gaat om de gezondheid dan bij een volwassene. De schadelijke stoffen nicotine en koolmonoxide zorgen er ook voor dat de baby minder zuurstof en voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wat zijn de gevolgen van roken tijdens mijn zwangerschap?

Een ongeboren baby is negen maanden lang in ontwikkeling. Dit is een kwetsbare periode waarin de veranderingen vaak blijvend zijn als het misgaat. Roken tijdens je zwangerschap kan de volgende gevolgen hebben:

• Miskraam. Roken tijdens je zwangerschap vergroot de kans op een miskraam. Ook sterven baby’s vaker aan wiegendood wanneer hun moeder gerookt heeft tijdens de zwangerschap.
  • Vroeggeboorte. Roken vergroot de kans op een vroeggeboorte. Bij een vroeggeboorte wordt de baby vóór de 37e week van de zwangerschap geboren. Vroeggeboren baby’s hebben vaak een moeilijke start doordat de organen nog niet helemaal ontwikkeld zijn.
  • Gewichtsproblemen: ondergewicht en obesitas. Baby’s van vrouwen die tijdens de zwangerschap hebben gerookt wegen gemiddeld 150 tot 250 gram minder. Daarnaast is er ook een verband tussen roken tijdens zwangerschap en obesitas bij het kind op een oudere leeftijd.
  • Loslaten van de placenta. Bij een normale zwangerschap laat de placenta pas los nadat de baby is geboren. Bij een placentaloslating gebeurt dit al vóór de bevalling. Dit is gevaarlijk voor de baby, omdat hij of zij hierdoor geen zuurstof meer binnenkrijgt. Roken tijdens je zwangerschap verhoogt de kans op het loslaten van de placenta.
  • Hersenbeschadiging. Op latere leeftijd kan hersenbeschadiging door de nicotine zich mogelijk uiten in leerproblemen, een lagere intelligentie en ADHD.
  • Astma. Een kind kan op latere leeftijd last krijgen van meer benauwdheid, meer hoesten en zelfs nog astma ontwikkelen.
  • Buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Vrouwen die roken tijdens de zwangerschap hebben meer kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Bij deze soort zwangerschap nestelt een bevruchte eicel zich niet in de baarmoeder, maar op een andere plek waar het niet kan groeien tot een baby.
  • Andere aangeboren afwijkingen die kunnen voorkomen bij een baby waarvan de moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap zijn schisis (hazenlip) of klompvoetjes.

Let op! Roken na je bevalling is ook slecht voor de gezondheid van jou en je kind. Laat de babykamer rookvrij! Het allerbeste voor de baby is een geheel rookvrij huis, want rook trekt overal doorheen.

Is meeroken ook schadelijk tijdens mijn zwangerschap?

Het is als zwangere vrouw niet alleen schadelijk om zelf te roken, maar je kunt ook beter uit de buurt blijven van rokers. Bij het meeroken komen de schadelijke stoffen zoals nicotine en koolmonoxide namelijk ook in het bloed van jou en je ongeboren baby terecht.

Ik heb een zwangerschapswens. Wat nu?

Stop dan eerst met roken en daarna pas met de anticonceptie. Waarom is dit belangrijk?

• De vruchtbaarheid en dus de kans op een zwangerschap wordt verhoogd als je stopt met roken. Let op! Ook mannen zijn vruchtbaarder wanneer zij stoppen met roken.
  • Vaak ben je al zwanger voordat je er zelf achterkomt. In de eerste weken van de zwangerschap ontwikkelen zich de organen van het kind. Wanneer je niet stopt met roken bij een kinderwens kan je jouw baby dus al beschadigen zonder dat je dit door hebt.
  • De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of een miskraam wordt verkleind.
  • Stop je met roken voordat je zwanger bent? Dan kan je nog gebruik maken van hulpmiddelen. Hierdoor heb je vaak minder last van ontwenningsverschijnselen.

Tips hoe je het best kunt stoppen

Of je nou een zwangerschapswens hebt of je al zwanger bent, het heeft altijd zin om te stoppen met roken. Belangrijke lichaamsdelen van de baby groeien door tot de geboorte. Daarom geven we je een aantal tips om te stoppen met roken bij zwangerschap(swens).

Tip 1. Zorg voor afleiding

Zorg ervoor dat je op moeilijke momenten altijd afleiding hebt. Geen idee hoe je zorgt voor afleiding? Ga bijvoorbeeld online op zoek naar babykleding, doe inspiratie op voor de kinderkamer of maak een wandeling met je partner of de hond. Denk daarnaast positief en vergeet je uiteindelijke doel niet: de gezondheid van jou en je baby.

Tip 2. Stop samen (wanneer je partner ook rookt)

Stop samen met je partner. Zo hebben jullie steun aan elkaar bij moeilijke momenten. Daarnaast bevindt de (ongeboren) baby zich in een rookvrije omgeving waardoor er geen schadelijke stoffen in het bloed terecht komen.

Tip 3. Beloon jezelf en de baby

Schaf bijvoorbeeld een spaarpot aan waar je geld in stopt dat je normaal kwijt bent aan sigaretten. Beloon jezelf of de baby bijvoorbeeld iedere maand die je gestopt bent met iets kleins van het geld uit de spaarpot.

Tip 4. Hulp bij het stoppen met roken

Het is bewezen dat de kans op succesvol stoppen met roken wordt vergroot door gebruik te maken van hulpmiddelen en begeleiding. Voor meer informatie over begeleiding, hulpmiddelen en vergoedingen kun je bij onze telefonische stopadviseurs terecht.

Ik wil stoppen met roken