Heeft stoppen met roken ook op latere leeftijd zin?

Ja, wie stopt met roken kan daardoor zijn leven verlengen. Ook op een latere leeftijd zijn er positieve effecten van stoppen met roken. Je bent dus nooit te oud om te stoppen met roken! In deze blog bespreken we meerdere onderzoeken die dit aantonen.

De effecten van stoppen met roken

Wanneer je jouw leven lang een pakje per dag hebt gerookt, kan het misschien lijken alsof stoppen geen zin meer heeft op je 60ste of 70ste. Niets is minder waar. Op korte en lange termijn heeft stoppen met roken positieve gevolgen voor jouw lichaam.

Overlijdingsrisico

Het risico op overlijden als gevolg van roken kan op vijftigjarige leeftijd nog gehalveerd worden. Het CBS toonde dat het vanaf vijftig jaar nog steeds loont om te stoppen met roken. Vanaf tachtig jaar heeft het stoppen met roken minder effect op de overlijdingsrisico, schrijft Trouw. Toch is het ook op die leeftijd nog waardevol om te stoppen met roken, aangezien het de kwaliteit van leven verbetert.

Verminderd risico op hart- en vaatziekten

Onderzoek van Huisarts & Wetenschap toont aan dat stoppen met roken ook bij rokers van boven de zestig leidt tot een afname van het aantal hart- en vaatziekten. Hoe jonger je stopt met roken, hoe beter het resultaat. Dat betekent dus ook dat het beter is om op vijftigjarige leeftijd de stoppen dan op zestigjarige leeftijd. Desalniettemin is het ook als zestig- of zeventigjarige nog waardevol om te stoppen met roken.

Hulp bij het stoppen met roken

Ook op latere leeftijd heeft stoppen met roken veel positieve effecten en voordelen. Het kan echter wel lastig zijn om te stoppen wanneer je lang gerookt hebt. Wij kunnen helpen met informatie en advies over o.a. hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Onze telefonische stopadviseurs kunnen samen met jou een persoonlijk stopplan opstellen, om zo de stoppoging concreet te maken. Dien jouw terugbelverzoek in en ontvang kosteloos en vrijblijvend stopadvies.

Ik wil stopadvies ontvangen