gepubliceerd
18 februari, 2019
leestijd
2 minuten

Succesvol stoppen met roken? Zie jezelf als niet-roker!

Om succesvol te stoppen met roken moet je jezelf zien als niet-roker. Dat is de belangrijke conclusie uit een onderzoek van de Universiteit Leiden. Psycholoog Eline Meijer ontdekte dat gestopte rokers die zichzelf nog zien als een roker een grotere kans hebben op een terugval dan stoppers die zichzelf als niet-rokers zien. Dit patroon is vaker te zien bij stoppers met een lage sociaaleconomische achtergrond.

Motivatie bij het stoppen met roken

“Mensen gedragen zich het liefst op een manier die past bij hun identiteit. Voor sommige rokers is het roken een belangrijk deel van wie ze zijn. Roken past echt bij hoe ze zichzelf zien. Anderen zien zichzelf juist als niet-roker. Rokers die zichzelf kunnen zien als niet-roker, zullen meer geneigd zijn om te stoppen. Die nieuwe identiteit als niet-roker is eigenlijk een ‘toekomstige zelf’. We weten dat een duidelijk beeld van het ‘toekomstige zelf’ heel motiverend kan werken voor gedragsverandering.”, verklaart Meijer.

Roker of niet-roker?

Iedereen weet dat roken ongezond is, maar waarom lukt het toch niet iedereen om vaarwel te zeggen tegen de sigaret? Onderzoek naar de identiteit van roker is al eerder gedaan, maar de identiteit van niet-roker was nog niet onderzocht. Wat voor invloed heeft de manier waarop je jezelf ziet op je gedrag? En hoe verandert je identiteit bij een verandering in jouw gedrag? Meijer zegt hierover: “Uit mijn onderzoek blijkt dat de identiteit als roker of niet-roker in de loop van de tijd kan veranderen. Gemiddeld gezien rokers zichzelf steeds meer als roker, terwijl ex-rokers zichzelf steeds minder als roker zien.”

Uitkomst waardevol voor stoppers

Niet iedereen die stopt met roken verandert van identiteit. Juist de stoppers die geen identiteitsverandering doormaken hebben een grote kans op een terugval. Lager opgeleiden hebben vaker moeite met het aannemen van een identiteit als niet-roker.

Psycholoog Meijer denkt dat de uitkomst van het onderzoek waardevol kan zijn binnen de gezondheidszorg en gedragsveranderende psychologie. Identiteit kan namelijk echt een voorspeller zijn van gedrag.

Bron: Nationale Zorggids

Stichting Stop Bewust geeft informatie over het stoppen met roken

Wanneer je stopt met roken sta je er niet alleen voor. Stichting Stop Bewust is er voor jou. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jouw vragen rondom het stoppen met roken beantwoorden. Zo kunnen zij je onder andere adviseren en informeren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen ze samen met jou kijken naar een persoonlijk stopplan, waardoor de stoppoging succesvoller wordt. Schrijf je in voor een terugbelverzoek voor een kosteloos stopadvies.

Ik wil graag stopadvies

Categoriën