Klaar voor Stoptober 2023? Zo bereid jij je voor!

Stoptober 2023 komt eraan, een kans om samen met vele anderen vaarwel te zeggen tegen de sigaret. Wie succesvol wil stoppen weet: een goede voorbereiding is het halve werk. In bereid je goed voor op Stoptober met deze handige tips.

Zelfkennis helpt je te stoppen

Als je wil stoppen helpt het te weten waarom je dit doet en wat je mogelijke valkuilen zijn. Er zijn verschillende typen rokers. Voor al deze typen geldt dat er andere redenen zijn om een sigaret op te steken. Een verslaafde roker zal bijvoorbeeld een sigaret opsteken door nicotineafhankelijkheid, terwijl een stress/ troostroker dit misschien zal doen tijdens emotionele momenten. Voor de meeste rokers geldt dat ze meerdere rokerstypen zijn. Een roker kan soms een sigaret roken uit nicotineafhankelijkheid en op een ander moment om met emotie om te gaan.

Omgaan met moeilijke momenten

Tijdens het stoppen met roken krijgen de meeste mensen regelmatig te maken met een moeilijk moment. Toch hoeft zo’n moment helemaal niet zo moeilijk te zijn als je weet hoe je ermee om kunt gaan. De eerste stap is weten wat een moeilijk moment bij jou veroorzaakt. Zodra je weet wat je zogenaamde ‘triggermomenten’ zijn, kun je deze vermijden. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat een moeilijk moment snel voorbij is. Als je even de verleiding tot de sigaret kan weerstaan, denk je al gauw weer aan wat anders.

Stop samen

Het mooie aan Stoptober is dat je niet alleen staat in je stoppoging. Dit is het perfecte moment om samen met een ander te stoppen. Door elkaar uit te dagen en te helpen, is de kans op succes veel groter. Je kunt daarom aan je partner, een vriend of familielid vragen samen met jou te stoppen. Als zij niet klaar zijn om de stap te zetten, kun je bijvoorbeeld lid worden van een Stoptober Facebook groep.

De Stopwijzer

Sinds kort biedt Stichting Stop Bewust een ideale manier om je klaar te maken voor je stoppoging genaamd: De Stopwijzer. Deze startersgids voor stoppers helpt jou je rookgedrag te begrijpen, een keuze te maken om te stoppen en je stoppoging voor te bereiden. Het werkt als volgt: ga naar stopwijzer.stichtingstopbewust.nl en vul je naam en e-mailadres in. Vervolgens krijg je een link opgestuurd voor jouw persoonlijke stopwijzer. De gids helpt je daarna verder naar een rookvrij leven.

Pak je stopkans

Ben jij er klaar voor om in Stoptober definitief vaarwel te zeggen tegen de sigaret en wil je er zeker van zijn dat jouw stoppoging een succes wordt? Wees gerust: je hoeft een stoppoging niet alleen te doen. Bereid je voor op Stoptober met onze stopadviseurs. Onze stopadviseurs zijn er om met jou te komen tot een geschikte aanpak. Hierdoor leidt een stoppoging niet tot frustratie, maar tot voldoening.

IK WIL GRAAG STOPADVIES