Stoppen met roken apps

Icoon van mobile apps
Er zijn verschillende apps die je kunnen ondersteunen bij het stoppen met roken. Sommige apps bieden de mogelijkheid bij te houden hoeveel je al bespaard hebt door te stoppen. Daarnaast zijn er apps waarop je kunt chatten met andere mensen die ook gestopt zijn.

Wat doen die apps?

Apps kunnen een goed hulpmiddel zijn voor stoppers. Ze zijn vaak gemaakt om je motivatie hoog te houden en hebben statistieken om je te herinneren waarom je wilt stoppen. Zo kun je je gezondheid bijhouden, hoeveel sigaretten je niet hebt gerookt, hoeveel geld je hebt bespaard en meer.

Ook staan veel apps vol met tips en informatie over stoppen met roken en kun je soms berichtjes met motivatie ontvangen. Ook geven sommige apps je de mogelijkheid om te chatten met andere stoppers wanneer je een moeilijk moment ervaart.

Er bestaan ook betaalde apps of apps waar je toegang tot extra functies krijgt wanneer je betaalt. Als je betaald kun je gebruik maken van een aantal extra functies zoals trainingen of opties voor persoonlijke coaching.

Welke stoppen met roken apps zijn goed?

Er zijn veel apps die je kunnen helpen bij het stoppen. Door alle mogelijkheden kan het voelen alsof je door de bomen het bos niet meer kan zien. Gelukkig lijken de meeste apps op elkaar en maakt het dus niet veel uit welke je kiest.

Veel stoppen met roken apps zijn in het Engels. Dit is niet altijd fijn als je de app als hulpmiddel gebruikt. Gelukkig zijn er ook een aantal Nederlandstalige apps. Hier staan een aantal van deze apps op een rijtje: Kwit, Quiddy (app van het trimbos kennisinsituut), De Stopcoach (app van het trimbos kennisinsituut), Quitnow!, Flamy en Quittracker