Waarom Stoptober hét moment is om te stoppen met roken

Stoptober komt er weer aan, is dit een goed moment om te stoppen met roken? Over een maand is het zover, duizenden mensen gaan de uitdaging aan om 28 dagen niet te roken. Elk jaar in oktober zorgt dit ervoor dat je samen met anderen kunt stoppen met roken, en dit werkt. Uit onderzoek blijkt dat je wanneer je 28 dagen gestopt bent met roken, je meer kans hebt om gestopt te blijven.

Wat is Stoptober?

De meeste mensen hebben weleens gehoord van Stoptober, wat houdt het nu precies in? In de maand oktober stoppen duizenden rokers 28 dagen met roken. Dit doen ze allemaal tegelijk waarbij ze elkaar ondersteunen en tips ontvangen via sociale media en de Stoptober App. Hoe je wilt stoppen is aan jou. Je kunt kiezen tussen verschillende stopmethodes en hulpmiddelen. Wanneer je van plan bent om ook na deze 28 dagen gestopt te blijven, dan is stoppen met hulp van een coach en eventuele hulpmiddelen aan te raden. Een traject wordt één keer per kalender jaar vergoed zonder dat dit ten kosten gaat van je eigen risico.

Waarom zou ik meedoen aan Stoptober?

1. Gezamenlijke ondersteuning: Tijdens Stoptober sta je er niet alleen voor. Je maakt deel uit van een grote groep stoppers die elkaar aanmoedigt en steunt. Dit groepsgevoel kan je helpen om het stoppen vol te houden. Je staat er niet alleen voor en kunt elkaart tips kunt geven.

2. Ondersteuning op weg naar een rookvrij leven: Tijdens Stoptober kun je elke dag ondersteuning vinden via de Stoptober-app en sociale media. Je krijgt praktische tips, motiverende berichten en vindt makkelijk mede-stoppers die hetzelfde ervaren als jij.

3. Kort en krachtig: 28 dagen stoppen met roken is een overzichtelijk doel. Bovendien is er minder druk wanneer er een eind in zicht is. 28 dagen is lang genoeg om de voordelen van stoppen te voelen, zoals meer energie, een betere smaak- en reuk, en verbeterde ademhaling, en kort genoeg om haalbaar te zijn.

4. Gezondheidsvoordelen: Je lichaam begint zich al binnen een paar uur na je laatste sigaret te herstellen. Binnen 48 uur is de nicotine uit je lichaam verdwenen, en na een maand merk je al verbeteringen in je ademhaling en energieniveau.

5. Gestopt blijven: Deelnemers van Stoptober hebben een grotere kans om definitief gestopt te blijven. Wanneer het je gelukt is om 28 dagen niet te roken (en dat lukt 70% van de Stoptober stoppers) is je kans om definitief te stoppen 5 keer zo groot.

Doe mee!

Stoptober is de ideale kans om de eerste stap te zetten richting een rookvrij leven. Door samen te stoppen, maak je gebruik van de kracht van het groepsgevoel. Of je nu alleen die 28 dagen wilt stoppen of voorgoed, Stoptober biedt je de tools en ondersteuning die je nodig hebt. Het is een mooie uitdaging voor elke roker.

Bel met een van onze stopadviseurs voor persoonlijke informatie, advies of motivatie en neem tijdens stoptober de kans om jezelf uit te dagen!