AANBEVOLEN EN ALTERNATIEVE
HULPMIDDELEN EN METHODES

Verschillende hulpmiddelen en stopmethodes kunnen effectief zijn bij het stoppen met roken. Stichting Stop Bewust heeft hierbij onderscheid gemaakt tussen ‘Aanbevolen’ en ‘Alternatief’. Dit wordt aangegeven met het Stichting Stop Bewust keurmerk.

AANBEVOLEN HULPMIDDELEN EN STOPMETHODES

Reguliere, door Stichting Stop Bewust aanbevolen hulpmiddelen en methodes zijn wetenschappelijk bewezen effectief. Deze vormen van hulp zijn bewezen succesvol bij het stoppen met roken. Hieronder vallen:

VERGOEDING DOOR DE ZORGVERZEKERAAR VOOR AANBEVOLEN HULP

Een stoppen met roken vergoeding via de zorgverzekeraar voor reguliere hulpmiddelen en stopmethodes is sinds 2020 mogelijk. Medicijnen en nicotinevervangers worden in de meeste gevallen vergoed in combinatie met professionele begeleiding door een stoppen-met-rokencoach. Individuele coaching of groepsbegeleiding kunnen ook zonder gebruik van een hulpmiddel vergoed worden. De vergoeding gaat niet ten koste van het eigen risico. Een (volledige) vergoeding van een stoppen-met-rokenprogramma is één keer per kalenderjaar mogelijk.

ALTERNATIEVE HULPMIDDELEN EN METHODES

Alternatieve hulpmiddelen en stopmethodes zijn niet wetenschappelijk bewezen effectief. Echter kunnen stoppers wel baat hebben bij deze vormen van hulp. Hieronder vallen o.a.:

VERGOEDING VANUIT AANVULLENDE VERZEKERING MOGELIJK

Voor sommige vormen van alternatieve hulp is er een (gedeeltelijke) vergoeding vanuit de aanvullende verzekering mogelijk, zoals lasertherapie en acupunctuur. Andere hulpmiddelen zijn soms zelfs gratis beschikbaar (zoals apps) of tegen een lage prijs (zelfhulpboeken). De eventuele kosten hiervan zijn snel terugverdiend door te stoppen met roken.

WAT IS DE BESTE MANIER OM TE STOPPEN MET ROKEN?

Hoe kan je het beste stoppen met roken? Welke stopmethode of hulpmiddel geeft de beste resultaten? En wat wordt er vergoed? Stichting Stop Bewust geeft hierover eerlijke informatie en betrouwbaar advies. Onze telefonische stopadviseurs kijken samen met jou naar jouw succesvolle plan van aanpak, zodat jij succesvol kan stoppen met roken.