VOORBEREIDINGEN

Stoppen met roken vereist grondige voorbereidingen en zelfreflectie. Het begint met het begrijpen van je rookgewoontes en het opstellen van een concreet stopplan.

1. BEZINNING.

a. Zorg dat je motivatie op orde is. Dat is de eerste stap van een goede voorbereiding. Je kunt een vel papier nemen en 2 kolommen maken: één voor de nadelen van stoppen en één voor de voordelen van stoppen. Daarnaast kun je ook de motivatietest invullen om te kijken of je klaar bent om te stoppen. Of vul de test ‘De balans opmaken’ in en kom er achter hoe het met uw motivatie staat.
b. Analyseer jouw rookgedrag en kom er achter wat roken voor jou doet en wat voor type roker je bent. Doe eventueel de test ‘Jouw rokersprofiel bepalen’! Dit is een uitgebreide vragenlijst die een persoonlijk rapport oplevert met adviezen over de beste manier van stoppen.

2. MAAK EEN STOPPLAN!

a. Waarom rook ik? Probeer te achterhalen waarom je roken echt nodig zou hebben (wat de intentie achter uw roken is) en hoe je die intentie op een andere manier zou kunnen realiseren. Bijvoorbeeld als roken je ontspanning brengt, denk er dan eens over na op welke andere manieren je voor voldoende ontspanning kunt zorgen.
b. Risicosituaties. Goede voorbereiding op moeilijke momenten is noodzakelijk. Breng in kaart wat jouw moeilijke situaties zijn waarin je voor de sigaret zou kunnen gaan. Bedenk per situatie wat je zou kunnen doen om te voorkomen dat je in zo’n situatie zou gaan roken.
c. Hoe ga je jezelf belonen? Het is belangrijk om jezelf te belonen tijdens je stopproces. In het begin doe je dat voor iedere geslaagde stopdag, na verloop van tijd iedere week en na 3 maanden minimaal 1x per maand!
d. Mobiliseer de steun uit jouw omgeving: zoek jouw hulpbronnen!
e. Denk na over hulpmiddelen. Wilt je die gebruiken of zou dat niet nodig zijn?
f. Kies een stopdatum.
g. Bereid je voor op de eerste dag en de dagen daarna. Lees informatie over ontwenningsverschijnselen zodat je er niet door overvallen wordt.
h. Prepareer jezelf en jouw woning op het stoppen. Zorg dat alle sigaretten uit huis zijn op de stopdag. Gooi ze in de container of geef ze weg! Zorg dat je alle laden goed controleert of er niet nog een sigaret in ligt. Doe verder alles wat je aan roken kan doen denken de deur uit! Verwijder asbakken, aanstekers, sigarettenkokers: letterlijk alles!

WANNEER JE EENMAAL GESTOPT BENT:

1. Doorsta ontwenningsverschijnselen. De eerste dagen zijn lastig. Daar moet je doorheen zien te komen door goed vast te houden aan uw stopplan. Kijk nog eens naar de lijst met ontwenningsverschijnselen en wat je er aan kunt doen.
  2. Vermijd in eerste instantie moeilijke situaties tot je sterk genoeg bent om er mee om te gaan.
  3. Zorg voor afleiding! Zorg dat je wat om handen hebt! Lege momenten zijn vaak het moeilijkst, dus plan je agenda maar lekker vol en ga vooral naar plaatsen waar niet gerookt mag worden, dan heb je het minste last van verleidingen. Ga naar de bioscoop, ga sporten, wandelen, naar een lezing, ga uw huis schilderen! Kies iets uit wat niet te stressvol is!
  4. Doe gezonde dingen! Ga een blokje om, drink een glas water, neem een appel, laat de hond (nog een keer) uit, eet wortels, komkommers en tomaten.
  5. Beloon jezelf regelmatig voor je goede prestatie. Je kunt het geld dat je bespaart door niet te roken gebruiken om jezelf te trakteren op een etentje met vrienden, een dagje sauna of pretpark. Je kunt jezelf ook een abonnement op de sportschool kado doen. Dit geeft afleiding, voorkomt behoefte aan roken en is bovendien gezond.
  6. Zoek contact met niet-rokers of ex-rokers. Praat met hen over hoe fijn het is om niet te hoeven roken! Zij kunnen je er alles over vertellen.
  7. Maak aantekeningen! Hou een paar weken een schriftje bij waarin je vastlegt:
    a. Wat jouw moeilijke momenten waren op de dag, wanneer je het meeste trek had, en hoe je er succesvol mee bent omgegaan
    b. Geef iedere dag een rapportcijfer voor ‘trek’ in een sigaret. Een 10 betekent dat het een supermoeilijke dag was, een 1 betekent een hele makkelijke dag.
    c. Registreer het vertrouwen dat je hebt dat je het er goed van af zult brengen.
    d. Registreer je humeur en geef daar ook iedere dag een rapportcijfer voor.