Sigaretten uit het zicht in supermarkten

Vanaf 1 juli 2020 is het zo ver: tabaksproducten worden niet langer zichtbaar verkocht in supermarkten. Voortaan ligt in supermarkten al het rookwaar uit het zicht. Deze maatregel werd eerder uitgesteld maar is per 1 juli van kracht. Waarom is deze maatregel ingesteld? En wat zijn de consequenties? We bespreken het in deze blog.

Sigaretten uit het zicht in supermarkten

Vanaf1 juli 2020 geldt er een zogeheten displayban. Tabaksproducten mogen niet meer zichtbaar verkocht worden in supermarkten. Een wand vol met rookwaar bij de supermarkt is dus verleden tijd. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zal per direct controleren of supermarkten zich aan de nieuwe maatregel houden. Indien nodig zal het NVWA gaan handhaven op het verbod.

Niet alleen supermarkten moeten rookwaar verbergen. Ook kleinere verkooppunten zullen binnenkort een uitstalverbod krijgen. Deze zal ingaan per 1 januari 2021.

Uitstel van maatregelen

Eigenlijk zouden sigaretten al vanaf 1 januari 2020 niet meer zichtbaar verkocht mogen worden in supermarkten. Echter besloot staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis supermarkten een halfjaar langer de tijd te geven om de aanpassingen aan hun winkels door te voeren.

Waarom deze maatregel?

Door sigaretten uit het zicht te halen moet roken worden ontmoedigd. Het uiteindelijke doel? Een rookvrije generatie in 2040. Deze maatregel is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen. Zo is de verkoop van mentholsigaretten verboden en mag er per oktober niet meer gerookt worden op treinstations.

Deze maatregelen zijn onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Met dit akkoord heeft de overheid samen met 70 verschillende organisaties maatregelen opgesteld voor een rookvrije samenleving in 2040.

Andere maatregelen

In de toekomst zullen sigaretten wellicht niet meer verkocht worden bij tankstations en supermarkten. Een motie die hiervoor pleit is dit voorjaar ingediend bij de Tweede Kamer. Een andere, al aangenomen motie, eist dat het aantal verkooppunten van tabaksproducten binnen twee jaar moet worden teruggebracht. In de toekomst zullen tabaksproducten alleen nog in speciaalzaken verkocht mogen worden.

Stoppen met roken informatie, motivatie en advies

Wil jij graag starten met jouw stoppoging, maar weet je niet hoe? Stichting Stop Bewust biedt jou motivatie, informatie en advies voor het stoppen met roken. Met de juiste informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar kan jij succesvol beginnen met jouw stoppoging. Daarnaast kan onze telefonische stopadviseur jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging tot wel tien keer succesvoller wordt.

Bel mij terug