Kinderen en roken: de feiten op een rij
leestijd
2 minuten

Kinderen en roken: de feiten op een rij

Onze maatschappij streeft ernaar om zo min mogelijk kinderen te laten meeroken of zelf te laten beginnen met roken. Zo is een van de opgestelde doelen van het Nationaal Preventieakkoord door de overheid en betrokken organisaties een rookvrije generatie in 2040. In dit artikel zetten we enkele feiten van roken en kinderen op een rij.

Onderzoek naar kinderen en roken

Er zijn verschillende onderzoeken die kijken naar het aantal rokende kinderen en de gevolgen hiervan. Zo publiceerde het Trimbos instituut in 2017 een factsheet. In juni werd daarnaast duidelijk dat het aantal rokende jongeren niet meer dalende is.

Enkele feiten op een rij:

• Van alle 12- tot 16-jarigen heeft 17 procent wel eens een sigaret gerookt.
  • Het aantal rokende vmbo’ers is hoger dan het aantal rokende scholieren van het vwo.
  • Kinderen waarvan één van de ouders rookt beginnen vaker met roken dan kinderen waarvan geen van de ouders rookt.
  • De kans om te beginnen met roken is voor jongeren die regelmatig blootgesteld worden aan sigaretten en tabaksrook dubbel zo groot als voor jongeren die dit niet regelmatig te zien krijgen in hun omgeving. (KWF)
  • Twee derde van de rokers begon met roken toen zij kind waren, namelijk in de puberteit.
  • In 2017 begonnen 75 Nederlandse kinderen per dag met roken.
  • De hersenen van jongeren zijn gevoeliger voor het belonende effect van nicotine dan de hersenen van volwassen. Jongeren reageren sterker op de beloning.
  • Een op de drie kinderen onder de vier jaar wordt regelmatig aan tabaksrook blootgesteld.
  • De e-sigaret is populair onder jongeren: zij roken vaker een e-sigaret dan een normale sigaret.

Bronnen: Trimbos-instituut, KWF Kankerbestrijding, RTL Nieuws

Roken is slecht voor de gezondheid van kinderen

Dat roken slecht is voor de gezondheid van kinderen is algemeen bekend. Zij kunnen ernstige gevolgen van meeroken ervaren. Echter worden zij zelf door het zien van rokende mensen in hun omgeving (zoals ouders en vrienden) soms aangemoedigd om zelf te gaan roken. In dit artikel leggen wij uit hoe je hier als ouder mee om kan gaan.

Zelf stoppen met roken, het beste voor jouw (klein)kind!

Stoppen met roken is het allerbeste voor jouw gezondheid en dat van jouw (klein)kind(eren). Je staat er niet alleen voor! Stichting Stop Bewust kan jou helpen door te informeren, adviseren en motiveren. Bij vragen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen kan je bij ons terecht. Meld je aan voor een kosteloos stopadvies en begin jouw stoppoging goed!

Geef mij kosteloos stopadvies

Categoriën