Roken in de buurt van kinderen is een gevaarlijk spel!

Veel mensen realiseren zich in eerste instantie niet dat je door te roken ook de gezondheid van een ander kan schaden. Met name kinderen zijn hier erg gevoelig voor en kunnen makkelijker gezondheidsproblemen krijgen als zij meeroken met ouders of andere mensen. Een gevaarlijk spelletje dus om in de buurt van kinderen te roken. Het is dan ook niet gek dat dit voor veel rokers één van de belangrijkste redenen is om te stoppen!

Gevolgen meeroken (klein)kinderen

Door mee te roken krijgen kinderen dezelfde schadelijke stoffen binnen als een volwassene die zelf rookt, alleen in een mindere hoeveelheid. Buiten roken is dus verstandiger, want je voorkomt het meeroken. Echter kunnen je kinderen de schadelijke stoffen ook binnenkrijgen via haar, huid en kleding als je gerookt hebt. Helemaal stoppen met roken is dus de beste optie!

Kinderen die vaak meeroken:

• zijn vaker ziek, want roken onderdrukt de werking van het afweersysteem.
  • hebben vaker last van luchtweginfecties, zoals een longontsteking en astma. De longen zijn namelijk minder goed ontwikkeld.
  • hebben vaker last van oorontstekingen.

Let op! Bij baby’s geeft meeroken onder andere een verhoogde kans op wiegendood. Lees in deze blog wat nog meer gevolgen zijn van roken voor een baby.

Waarom stoppen voor mijn (klein)kinderen?

Hierboven is al eerder vermeld dat je kinderen flinke gezondheidsrisico’s lopen door het meeroken. Daarnaast zijn er nog andere redenen om te stoppen met roken voor je kinderen. We zetten ze voor je op een rijtje.

1. Je geeft het goede voorbeeld aan je (klein)kinderen
    De kans is groot dat kinderen van rokende ouders zelf later ook gaan roken. Door te stoppen met roken is de kans kleiner en geef je het goede voorbeeld aan je (klein)kinderen.
  2. Je hebt meer energie
    Doordat je stopt met roken heb je meer zuurstof in je bloed en krijg je een betere conditie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld actieve spelletjes doen met je (klein)kinderen. Je bent namelijk minder snel buiten adem.
  3. Je leeft langer
    Een roker heeft veel meer kans op kanker of hart- en vaatziekten. Het is dus niet gek dat iemand die niet rookt gemiddeld 10 jaar langer leeft. Maar wees gerust! Het heeft altijd zin om te stoppen met roken! Na één jaar is bijvoorbeeld de kans op een hartkwaal al met 50% gedaald. Doordat je stopt met roken, leef je waarschijnlijk langer en gezonder dan wanneer je door zou blijven roken. Hierdoor kan je meer tijd besteden aan je (klein)kinderen!
  4. Je bespaart geld
    Stop je met roken? Dan bespaar je natuurlijk geld op de aanschaf van sigaretten. Koop van dit geld bijvoorbeeld iets leuks voor je (klein)kinderen.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind niet gaat roken? 3 tips!

Veel ouders vragen zich af hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun kind niet gaat roken. Bij pubers lijkt het soms namelijk alsof ze alleen maar naar leeftijdsgenoten luisteren. Toch willen pubers vaak hun grenzen weten door middel van duidelijkheid. Daarom geven wij je tips over hoe je een gesprek over roken met je kind aan kunt gaan.

Tip 1. Zorg voor een goede sfeer

Zorg ervoor dat het voor jou en je kind een goed moment is om een serieus gesprek te voeren. Probeer het gesprek in een fijne sfeer te laten verlopen. Dit wil zeggen dat je jouw kind de ruimte geeft om zijn of haar verhaal te vertellen. Luister daarbij zelf actief zonder meteen een oordeel te vellen.

Let op! Het is niet nodig om vaak over roken te praten met je kind. Je kan beter één keer een goed gesprek voeren dan er steeds weer over beginnen.

Tip 2. Blijf op de hoogte van de dagelijkse bezigheden

Toon interesse en waardering voor de dagelijkse bezigheden en activiteiten van je kind. Op deze manier heb je meer kans dat je kind vertelt wat hem of haar bezighoudt en maak je makkelijker afspraken en regels. Bekijk samen ook eens hoeveel geld roken kost en wat je kind allemaal met dat geld kan doen.

Tip 3. Praat over de risico’s en gevolgen van roken

Vertel waarom je zo graag wilt dat je kind niet begint aan roken. Praat met je kind over de risico’s van het roken op je gezondheid. Welke risico’s kent je kind al en welke nog niet? Leg daarnaast uit dat roken erg verslavend is en het moeilijk is om ermee te stoppen.

TIP! De wettelijke leeftijdsgrens voor het kopen van sigaretten is vastgesteld op 18 jaar. Leg uit waarom dit zo is: sigaretten zijn nog schadelijker bij gebruik op jonge leeftijd.

Stoppen met roken hulp

Tenslotte: rook je zelf als ouder? Dan is zelf stoppen met roken natuurlijk het beste. Bel vrijblijvend de gratis hulplijn van Stichting Stop Bewust om erachter te komen welke stopmethode of hulpmiddel het beste bij jou past en wanneer vergoedingen mogelijk zijn. Liever ons contactformulier invullen? Dat kan natuurlijk ook!

Help mij met de eerste stap