Rookruimtes in (semi-)overheidsgebouwen per 1 juli verboden

Een sigaretje roken in een rookruimte op je werk? Binnenkort is dat voor iedereen verleden tijd. Rookruimtes in (semi-)overheidsgebouwen zijn per 1 juli permanent gesloten. Begin 2022 volgen ook rookruimtes op andere werkplaatsen. Wat zijn de regels? We zochten het voor je uit.

Rookruimtes per 1 juli verboden

Het verbod op rookruimtes dat op 1 juli ingaat geldt voor overheids- en openbare gebouwen. Dit betekent dat ruimtes die speciaal bedoelt zijn om in te roken niet meer zijn toegestaan in scholen, ziekenhuizen, musea, sportkantines, bibliotheken, zorginstellingen, gemeentehuizen en ministeries. Al deze plekken moeten vanbinnen helemaal rookvrij zijn.

Rookverbod voor andere werkplekken per 1 januari 2022

Rookruimtes in niet-publieke ruimtes zijn per 1 januari 2022 niet meer toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan ruimtes in kantoren, fabrieken of winkels. Staatsecretaris Paul Blokhuis geeft als reden hiervoor het creëren van een veilige werkplek. “Rookruimtes faciliteren het roken, versterken de norm dat roken normaal is en zijn schadelijk”, stelt Blokhuis.

Verbod op rookruimtes onderdeel van Nationaal Preventieakkoord

Het verbod op rookruimtes is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. De overheid heeft hierin samen met 70 organisaties afspraken gemaakt over het verbeteren van de gezondheid van Nederlanders in 2040. De doelen zijn niet alleen gericht op het terugdringen van het aantal rokers. Ook problematisch alcoholgebruik en obesitas komt aan bod.

Stoppen met roken hulp onderdeel van akkoord

Sinds 2020 worden bewezen stoppen-met-rokenprogramma’s door de zorgverzekeraar vergoed. Professionele coaching kan, eventueel in combinatie met medicijnen of nicotinevervangers, vergoed worden vanuit de basisverzekering. Maar past deze hulp ook bij jou?

Onze stopadviseurs kunnen je informeren en adviseren over de mogelijkheden voor hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Samen kunnen jullie kijken welke methode bij jouw stoppoging past. Het informatiegesprek is vrijblijvend, eenmalig en kosteloos.

Help mij met info