Tabaksproducten verdwijnen uit de supermarkten vanaf 1 juli 2024

Sinds 1 juli 2024 is het een stuk moeilijker om sigaretten te kopen: supermarkten mogen dan namelijk geen tabaksproducten meer verkopen. Deze maatregel is bedoeld om het rookgedrag te verminderen en de volksgezondheid te verbeteren. Het is een van de stappen die de overheid neemt om het een rookvrije generatie te bereiken in 2040. Dit doel is bepaald in het nationaal preventieakkoord uit 2019, waarmee ze tabaksgebruik, overgewicht en problematisch alcoholgebruik willen verminderen.

Waarom het verbod?

De beslissing om tabaksverkoop in supermarkten te verbieden heeft een aantal redenen:

1. Toegankelijkheid en gemak: Supermarkten zijn plekken waar de meeste mensen regelmatig komen. Door tabaksproducten niet meer in supermarkten te verkopen, wil de overheid het minder gemakkelijk maken om tabak te kopen of hiermee in verleiding te komen.
  2. Volksgezondheid: Tabaksgebruik blijft een van de belangrijkste oorzaken van vermijdbare ziekten en sterfgevallen. Het verminderen van de beschikbaarheid van tabak is een belangrijke stap in het verminderen van gezondheidsrisico’s.
  3. Een gezondere omgeving creëren: Het verbod is onderdeel van een bredere initiatieven om omgevingen te creëren waar roken minder normaal is.

Wat betekent dit voor rokers?

Voor veel rokers is het kopen van tabaksproducten in supermarkten het makkelijkst. Met dit verbod zullen rokers hun gewoonten moeten aanpassen. Tabaksproducten zullen nog steeds beschikbaar zijn in onder andere speciaalzaken voor tabak en tankstations.

En dit zijn niet de laatste maatregelen die de overheid zal nemen. In 2025 zullen e-sigaretten alleen nog maar verkocht mogen worden in speciaalzaken, en ook tabak mag vanaf 2032 alleen nog maar verkocht worden in tabaksspeciaalzaken.

Ondersteuning voor rokers die willen stoppen

Als je wilt stoppen, kan het verdwijnen van tabaksproducten uit de supermarkten je extra motivatie geven. Er zijn verschillende vormen hulp beschikbaar om je te helpen bij het stoppen met roken. Zo kun je ervoor kiezen om stoppen-met-roken coaching te volgen. Zo heb je de nodige begeleiding tijdens jouw stopproces. Professionele coaching wordt meestal vergoed door de zorgverzekering, en kan vaak in combinatie met eventuele hulpmiddelen.

Onderzoek wat het beste bij jou past. Een van onze stopadviseurs helpt je hier graag bij! Vul dit contactformulier in en we bellen je zo snel mogelijk terug, of bel ons via 088-5006600.