Cold turkey vs. afbouwen: Wat is de beste manier om te stoppen met roken?

Hoe je gaat stoppen met roken kan erg verwarrend zijn, er zijn veel opties en iedereen raadt iets anders aan. Twee methodes waar vaak naar gevraagd wordt zijn cold turkey stoppen en geleidelijk afbouwen van nicotine met nicotinevervangers. In dit artikel vergelijken we beide methoden en kijken we welke het beste werkt zodat jij weet waar je moet beginnen.

Cold turkey stoppen

Cold turkey betekent dat je in één keer stopt met roken, zonder hulpmiddelen. Voor veel mensen klinkt dit als de moeilijkste manier, maar het heeft voordelen. Door direct te stoppen, heb je een duidelijke stopdatum en kun je minder makkelijk uitstellen. Ook krijg je sneller de schadelijke stoffen uit je lichaam en begin je meteen met herstellen. Het tekort aan nicotine kan er wel voor zorgen dat je meer last kan hebben van ontwenningsverschijnselen dan wanneer je afbouwt.

Afbouwen met nicotinevervangers

Bij afbouwen verminder je langzaam de hoeveelheid nicotine die je binnenkrijgt. Hierdoor verminder je langzaam de lichamelijke behoefte aan nicotine. Het voordeel van afbouwen is dat de ontwenningsverschijnselen minder heftig kunnen zijn dan bij cold turkey. Het nadeel is echter dat zelf nicotinevervangers kopen erg duur kan zijn.

Professionele coaching

Hoewel cold turkey een mooie test is voor jezelf kan zijn, wordt het door ons niet het meest aangeraden. Afbouwen is meer aan te raden, maar de combinatie van afbouwen met professionele coaching en nicotinevervangers is toch echt het meest effectief! De kans op slagen is zo veel keer groter dan wanneer je cold turkey stopt! Een stoppen-met-rokencoach kan je begeleiden, motiveren en ondersteunen. Ze kunnen je helpen met een persoonlijk plan en volgen je voortgang. Coaching en bijbehorende hulpmiddelen worden meestal vergoed door de zorgverzekeraar.

Wil je stoppen met roken maar weet je niet waar je moet beginnen? Bel een van onze stopadviseurs. Onze adviseurs staan klaar om je te helpen met persoonlijk advies en ondersteuning.

Neem vandaag nog contact op en zet de eerste stap naar een gezonder leven!