De voordelen voor je gebit als je stopt met roken

Stoppen met roken heeft talloze voordelen voor je gezondheid, zo ook voor je gebit. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen voor je mondgezondheid wanneer je besluit te stoppen met roken.

Wittere tanden

Een reden die veel mensen geven om te stoppen met roken, is dat je tanden minder verkleuren. Roken veroorzaakt gele en bruine vlekken op je tanden die moeilijk te verwijderen zijn. Door te stoppen, voorkom je verdere verkleuring aan je tanden.

Frissere adem

Roken zorgt er vaak voor dat je adem minder fris ruikt. Dit komt door de tabaksrook en de ophoping van bacteriën in de mond. Zodra je stopt met roken, merk je al snel dat je adem frisser wordt. Hierdoor zullen de mensen om je heen met meer plezier bij jou in de buurt zijn.

Gezond tandvlees

Roken kan ervoor zorgen dat je vaker last hebt van ontstekingen, bloedingen en zelfs tandvleesziekten. Wanneer je stopt met roken, verbetert de doorbloeding in je mond en kan je tandvlees zich herstellen. Gezond tandvlees is essentieel voor gezonde tanden en kiezen.

Minder risico op mondkanker

Roken verhoogt het risico op mondkanker aanzienlijk. Door te stoppen met roken, verlaag je dit risico. Je mondgezondheid zal zich verbeteren en de kans op ernstige ziekten neemt af.

Minder tandplak en tandsteen

Rokers hebben meer last van tandplak en tandsteen, wat kan leiden tot gaatjes en tandvleesproblemen. Als je stopt met roken, zal je merken dat er minder tandplak ontstaat.

Sneller herstel na tandheelkundige behandelingen

Roken vertraagt het genezingsproces na tandheelkundige ingrepen, zoals het trekken van tanden of tandvleesoperaties. Stoppen met roken helpt je lichaam sneller te herstellen, waardoor je minder kans hebt op complicaties. Het is zelfs vaak een eis dat je stopt met roken vóór je behandeling.

Bel Stichting Stop Bewust

Wil je stoppen met roken en de voordelen voor je gebit ervaren? Neem contact op met een stopadviseur van Stichting Stop Bewust. Onze adviseurs staan klaar om je te helpen met persoonlijk advies en informatie. Vul dit contactverzoek in en we bellen je kosteloos en vrijblijvend terug!