Alternatieve hulpmiddelen bij het stoppen met roken

Nicotinepleisters, medicijnen en andere nicotinevervangers, de meeste mensen kennen de standaard hulpmiddelen bij het stoppen met roken wel. Maar wat nou als je wilt stoppen met een ander hulpmiddel? Er zijn genoeg alternatieve hulpmiddelen op de markt, deze zouden je kunnen helpen bij het stoppen. Het is echter wel zo dat de hieronder benoemde hulpmiddelen niet bewezen zijn als betrouwbaar hulpmiddel en dus niet wordt voorgeschreven of aangeraden door professionals. Dit betekent echter niet dat het niet kán werken. In deze blog lees je welke alternatieve hulpmiddelen er op de markt zijn.

Stoppen met roken fluitjes

Stoppen met roken fluitjes kunnen een eenvoudig hulpmiddel zijn om de drang naar sigaretten te verminderen. Deze fluitjes zijn ontworpen om te helpen bij het doorbreken van de gewoonte van roken door een alternatieve mond- en ademhalingsactiviteit te bieden. Het is de bedoeling dat wanneer je op een fluitje blaast, je je aandacht op je ademhaling richt. Dit kan voor een kalmerend effect zorgen, hierdoor kan de drang naar een sigaret te verminderen. Ze zijn klein, draagbaar en gemakkelijk in gebruik.

Boeken

Boeken kunnen gebruikt worden als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Het lezen van zelfhulpboeken wordt door veel stoppers aangeraden. Zelfhulpboeken kunnen je helpen de verslaving te begrijpen en je zo de handvatten te geven om de stap te zetten richting een rookvrij leven. Een boek dat velen heeft geholpen is ‘stoppen met roken’ van Allen Carr. Het leert je meer over de verslaving en geeft je handige tips om het aan te pakken. Hierdoor wordt stoppen een positieve ervaring. Lees hier meer over goede zelfhulpboeken voor tijdens het stoppen met roken.

QuitKey

De QuitKey is een apparaat dat je zou kunnen helpen om geleidelijk te stoppen met roken door te registreren wanneer je een sigaret rookt en vervolgens een gepersonaliseerd afbouwplan op te stellen. Dit apparaat is gemaakt om je begeleiden bij het verlengen van de tijd tussen sigaretten, waardoor je je nicotine-inname langzaam vermindert zonder drastische veranderingen. Het biedt duidelijke begeleiding als je ervoor kiest om af te bouwen.

Conclusie

Hoewel nicotinevervangers veel gebruikte hulpmiddelen zijn bij het stoppen met roken, kunnen minder bekende ook ondersteuning bieden. Deze hulpmiddelen bieden alternatieve benaderingen die je kunnen helpen om je rookgewoonte te doorbreken. Wie weet, misschien is een van deze methodes wel de sleutel tot jouw succes.

Wil je meer weten over hulpmiddelen of stopmethodes? Of zou je graag eens met een van onze stopadviseurs willen praten? Neem contact met ons op en we bellen je terug!