Meer stoppogingen en buitenlandse aankopen door accijnsverhoging in 2023

Al jaren wordt de prijs van sigaretten verhoogd om mensen te motiveren om te stoppen en eventuele nieuwe rokers te ontmoedigen. En volgens onderzoek van het RIVM heeft dit ook daadwerkelijk zin. Lees verder om meer te weten te komen over de effecten van de prijsverhoging.

Meer stoppogingen door hogere kosten

Volgens onderzoek van het RIVM leidde de accijnsverhoging in 2023 tot een verandering in het rookgedrag. Zo deed 28% van de rokers een poging om te stoppen en is 10% daadwerkelijk gestopt met roken. Daarnaast is 18% van de rokers minder gaan roken​​​​.

De 28% van rokers die een stoppoging deed zegt al voor de prijsverhoging het idee te hebben gehad om te stoppen. En hoewel gezondheid de belangrijkste reden was voor deze rokers om te stoppen, speelde voor 53% de prijsverhoging ook een rol.

Meer aankopen in het buitenland

Meer stoppogingen zijn niet het enige effect van de prijsverhoging. Rokers halen nu namelijk vaker hun tabak in het buitenland, omdat de prijzen daar lager zijn. Dit gebeurt niet alleen aan de grens; rokers uit heel Nederland reizen naar andere landen om goedkopere tabaksproducten te kopen. Een kwart van de pakjes die op straat liggen komen uit het buitenland en zijn hier niet op legale wijze verkocht. Het verrassende is dat de meeste pakjes niet uit België of Duitsland komen maar uit Polen en Bulgarije.

Bel Stichting Stop Bewust

Wil je stoppen met roken maar zou je meer informatie of advies willen? Neem contact op met een van onze stopadviseurs. Onze adviseurs staan klaar om je te helpen met persoonlijk, kosteloos en vrijblijvend advies en ondersteuning tijdens het stoppen! Een stopadviesgesprek bereid je goed voor op een succesvolle stoppoging.

Bel vandaag nog met een van onze stopadviseurs via 0885006600 en zet de eerste stap naar een leven zonder nicotine!