Hoe je lichaam herstelt nadat je stopt met roken

Wanneer je stopt met roken zal je lichaam beginnen zich te herstellen. De eerste verschillen merk je al na een paar minuten. Andere verschillen duren langer, tot wel 15 jaar. Om je een beeld te geven van het herstel van je lichaam hebben wij een tijdlijn gemaakt. Hier zie je hoe je lichaam herstelt nadat je stopt met roken.

Herstel tijdlijn

Herstel van het lichaam na het stoppen met roken

20 minuten

20 minuten na het stoppen met roken zullen je hartslag en bloeddruk dalen.

48 uur

Na 48 uur beginnen je reuk en smaak te verbeteren. Hierdoor zul je snel meer kunnen genieten van de heerlijke smaken en geuren die de wereld te bieden heeft.

2 weken

Na 2 weken zal je bloedcirculatie verbeteren. Een verslechterde bloedcirculatie kan bijvoorbeeld zorgen voor pijnlijke of gezwollen enkels, voeten en benen.

3 weken

Na 3 weken zijn de meeste ontwenningsverschijnselen voorbij. Dit betekent niet dat je geen zin meer zult hebben in een sigaret, maar wel dat je lichaam gewend is aan een leven zonder nicotine.

1 maand

1 maand na het stoppen met roken zul je merken dat je conditie beter is. Traplopen zal bijvoorbeeld een stuk makkelijker zijn.

2-3 maanden

Na 2-3 maanden zal je vruchtbaarder zijn dan toen je nog wel rookte. Roken kan er namelijk voor zorgen dat je minder vruchtbaar bent.

3-9 maanden

3-9 maanden na het stoppen met roken zullen klachten zoals hoesten, piepen en benauwdheid verdwijnen.

1 jaar

Roken zorgt voor een verhoogde kans op een hartaanval. 3-12 maanden nadat je stopt met roken zal de verhoogde kans op een hartaanval gehalveerd zijn.

5 jaar

Wanneer je stopt met roken zal je na 5 jaar evenveel kans hebben op een beroerte als een niet-roker.

10 jaar

10 jaar nadat je stopt met roken zal de verhoogde kans op longkanker gehalveerd zijn.

15 jaar

Als laatste zul je 15 jaar na het stoppen met roken dezelfde kans op hart- en vaatziekten hebben als een niet-roker.

Stop nu

Er zijn nog meer manieren waarop je lichaam zich herstelt na het stoppen met roken. Stoppen is daarom een belangrijke stap naar een gezonder leven. Je lichaam begint direct met herstellen, waardoor je je beter zult voelen en je minder vaak ziek zult zijn.

Heb je ondersteuning nodig bij het stoppen? Of heb je een vraag over stoppen met roken? Neem contact op met onze stopadviseurs voor informatie en advies via 088-5006600 of laat je nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk terug.