Apps als hulpmiddel bij het stoppen met roken

Stoppen met roken apps zijn populair als hulpmiddel bij een stoppoging. Hoe kunnen deze apps gebruikt worden? En wat zijn de voordelen van het gebruik van stoppen met roken apps? In onze blog vertellen we alles over de mogelijkheden voor het gebruik van een app bij het stoppen met roken.

Welke soort apps zijn er?

Wanneer je zoekt op ‘stoppen met roken’ in de Google Play Store of Apple Store zie je dat er een flink aanbod is. Veel van deze stoppen met roken apps zijn gratis te gebruiken, andere vragen een bedrag of maken gebruik van in-app aankopen. Sommige apps zijn Nederlandstalig, andere zijn alleen in het Engels te gebruiken.

Wat doen de meeste stoppen met roken apps?

Het merendeel van de gratis apps levert vooral eenvoudige statistiekjes. “Hoeveel dagen heb ik al niet gerookt? Hoeveel geld heb ik daardoor verdiend? Hoeveel heb ik niet gerookt?”

Daarnaast bieden sommige apps dagelijkse berichtjes om de motivatie op peil te houden. Bijvoorbeeld: “Je hebt een volle week niet gerookt! Een mijlpaal! Ga zo door, op naar de tweede week!”

Sommige apps geven ook nog extra gezondheidsinformatie. Bijvoorbeeld over hoe ver de longen zijn met het opruimen van slijm of hoeveel nicotine er nog in je bloed zit. Je leest meer over de effecten die optreden in jouw lichaam. Er zijn ook apps waarin je je resultaten via social media kunt delen met je vrienden via sociale media. Tenslotte zijn er apps die van het stoppen een spel maken, die er een soort computergame van maken. Je speelt als het ware een wedstrijd tegen jezelf en kunt steeds hogere levels bereiken tot je het ultieme niveau van de ex-roker hebt bereikt.

Waar komen de apps vandaan?

Enkele apps zijn gemaakt door ex-rokers die – geïnspireerd door hun eigen succes – stoppers willen helpen. Andere stoppen met roken apps zijn gemaakt door behandelinstituten die hun eigen app als meerwaarde aan hun cliënten aanbevelen of die via de app klanten hopen te bereiken die uiteindelijk toch professionele begeleiding zoeken.

Wat is de meerwaarde van betaalde apps?

Een aantal apps geeft de mogelijkheid om te upgraden naar een Premium versie. Je moet hier een klein bedrag voor betalen. Je krijgt dan extra mogelijkheden, zoals oefeningen om jezelf te trainen in bepaalde vaardigheden. Duurdere versies bieden daarnaast soms online therapie aan.

Hoe zinvol is het gebruiken van apps als hulp bij stoppen met roken?

Bij stoppen met roken is niet alleen de startmotivatie belangrijk, maar zeker ook de motivatie om vol te houden. Een stoppen met roken app kan je daar bij helpen. De geregelde berichtjes die je krijgt houden je bij de les en herinneren je eraan waarom je ook alweer gestopt was. De feedback over de effecten die zich in jouw lichaam opbrengen en hoeveel geld je bespaart kunnen je aan het denken zetten en extra motiveren.

Wat moet je niet verwachten?

Als roken voor jou een manier is om diepliggende problemen toe te dekken, dan kan een app je daar niet van af helpen. Een app is geen vervanger van een persoonlijke coach. Applicaties geven namelijk algemene feedback en statistieken, maar kunnen jou niet helpen met achterliggende problemen van de verslaving.

Een app kan een goed hulpmiddel zijn, maar dit is niet voor iedereen het geval. Een medicijn of nicotinevervanger kan ontwenningsverschijnselen verminderen, wat voor veel mensen een belangrijke reden is waarom deze middelen een positief effect hebben. Voor veel stoppers zal een stoppen met roken app daarom niet als enige hulpmiddel gebruikt worden, maar extra ingezet worden naast een hulpmiddel of stopmethode.

Welke stoppen met roken apps raden wij aan?

Stichting Stop Bewust heeft gekeken naar goede, betrouwbare apps. We kunnen twee apps aanraden.

• De KWIT Stoppen met roken app biedt statistieken, informatie en feedback en de basisversie is gratis te downloaden: Apple App Store en de Google Play Store.
  • Ook de basisversie van de app QuitNow! is gratis te downloaden: Apple App Store en de Google Play Store. Er is ook een pro-versie. De app biedt statistieken en geeft jouw mijlpalen aan.

Ondertussen hebben we aan deze appbouwers gevraagd of we ook de informatie en advies van Stichting Stop Bewust aan de gebruikers kunnen aanbieden. Zo bieden we onze ondersteuning aan personen die willen stoppen met roken en een app downloaden.

Stoppen met roken met behulp van een app, een goed idee?

Veel stoppers hebben baat bij stoppen met roken apps. Echter vervangt dit voor veel stoppers niet een hulpmiddel of methode zoals coaching, medicijnen of nicotinevervangers. Een app kan vooral goed naast het gebruik van een stopwijze ingezet worden voor extra motivatie en inzicht in jouw stoppoging.

Hulp nodig bij het stoppen met roken? Schrijf je in voor een terugbelverzoek!

Wil jij meer informatie over andere hulpmiddelen en stopmethodes en over de mogelijke vergoedingen via de zorgverzekeraar? Stichting Stop Bewust helpt jou graag met kosteloos en vrijblijvend stopadvies en betrouwbare informatie over de mogelijke stopwijzen. Onze telefonische stopadviseur kan samen met jou kijken naar een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging tot tien keer succesvoller wordt dan stoppen zonder hulp. Ben jij klaar voor een succesvolle stoppoging? Meld je aan voor stopadvies!

Geef mij kosteloos stopadvies