Stoppen met roken voor een operatie: het beste voor je herstel

Wanneer je een operatie moet ondergaan, is het belangrijk om zo fit en gezond mogelijk te zijn. Dit vermindert de kans op complicaties en bevordert een goed herstel. Misschien heeft een arts of verpleegkundige tegen je gezegd dat het beter is dat je stopt met roken voordat je geopereerd wordt, maar vind je dit nog lastig. In deze blog leggen we uit waarom stoppen het beste is wanneer je een operatie moet ondergaan. Daarnaast geven we je tips voor hulp en motivatie.

Advies: stop met roken voor de operatie

Het is het beste om zo snel mogelijk te stoppen met roken als je een operatie moet ondergaan. Wanneer je tot acht weken van te voren stopt, kunnen de trilhaartjes in de longen nog herstellen. Ze kunnen dan slijm en vuil in de longen beter afvoeren.

Het is vanwege ontwenningsverschijnselen niet verstandig om één week van te voren te stoppen. Het is dan beter om na de operatie vaarwel te zeggen tegen de sigaret. Jouw arts, verpleegkundige of zorgverlener kunnen jou hierover informeren.

Stoppen met roken voorkomt complicaties na operatie

Wanneer je rookt, is de kans dat je last krijgt van complicaties na de operatie groter. Zo is de kans op infecties en slechte wond- en botgenezing groter wanneer je rookt. Roken belemmert namelijk de zuurstoftoevoer naar je bloed.

Daarnaast kan roken zorgen voor geïrriteerde luchtwegen, hoesten, kortademigheid en benauwdheid. Door roken ontstaat er namelijk irritatie in de luchtwegen en is er een grotere kans op verkramping van de spieren rond de luchtpijp. Dit heeft vervelende gevolgen.

Effecten van stoppen met roken

Wanneer je stopt met roken, treden er allerlei effecten op in jouw lichaam. Je gezondheid begint al snel te herstellen! Wanneer je stopt met roken:

• neemt de koolmonoxide in je bloed af. Hierdoor is er meer plek voor zuurstof in je bloed en genezen wondjes sneller.
  • herstellen de trilhaartjes in de longen. Zo kunnen vuil en slijm beter afgevoerd worden.
  • verbetert je immuunsysteem, waardoor je minder kans hebt op infecties.
  • verdwijnt de vernauwing van de bloedvaten, waardoor de bloedtoevoer verbetert.

Stoppen bevordert een beter en sneller herstel

Wanneer je rookt, kan dit leiden tot een langere opname na een operatie. Uit cijfers blijkt dit ook het geval te zijn: rokers liggen gemiddeld twee dagen langer in het ziekenhuis dan niet-rokers. Het is daarom van belang om te stoppen met roken.

Hulp en ondersteuning bij het stoppen

Het is begrijpelijk dat je misschien opziet tegen het stoppen omdat je het lastig vindt. Je hoeft het echter niet alleen te doen. Er is ontzettend veel hulp beschikbaar, die vaak zelfs vergoed kan worden door de zorgverzekeraar. Denk aan professionele begeleiding van een (telefonische) coach, hulpmiddelen zoals medicijnen of nicotinevervangers en hulp vanuit het ziekenhuis.

Motivatie is belangrijk

Een advies van een arts of verpleegkundige kan een reden zijn om te stoppen met roken. Echter, voor het slagen van de stoppoging is het belangrijk dat je ook zelf wil stoppen. Wat zijn de voordelen voor het stoppen met roken voor jou? Maak een lijstje met goede redenen en praat met dierbaren over het stoppen. Lees je in en laat je informeren door de stopadviseur. Zo werk je aan een sterke motivatie, die echt vanuit jezelf komt.

De eerste stap: telefonisch informatie en advies

Weet je niet hoe je het stoppen met roken moet gaan aanpakken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren en adviseren je graag over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Samen kan je een plan van aanpak maken, zodat jij weet hoe je succesvol kan gaan stoppen met roken.

De eerste stap naar rookvrij