Gestopt met roken? 11 voordelen op een rij!

Als je bent gestopt met roken, doe je dit natuurlijk met een of zelfs meerdere goede redenen. Maar misschien ben je nog niet op de hoogte van alle voordelen die het je oplevert. We hebben hier 11 voordelen voor je op een rij gezet!

11 voordelen van stoppen met roken

Voordeel 1: Je gezondheid verbetert

Dit gebeurt sneller dan je denkt. Zo verdwijnt je rokersadem en daalt de kans op een hartaanval al na 24 uur. Meer weten over wat er gebeurt met je lichaam als je stopt met roken? Je leest het in onze blog over de effecten van stoppen met roken.

Voordeel 2: Je krijgt een betere conditie

Tussen de twee en twaalf weken verbetert de bloedcirculatie. Hierdoor krijg je meer energie en een betere conditie. Je raakt dus ook minder snel buiten adem. Dit kan je binnen drie dagen al merken.

Voordeel 3: Je ruikt frisser voor je omgeving

Gestopt met roken? Dan verdwijnt je rokersadem al binnen 24 uur. Door het roken krijg je namelijk vaak ontstoken tandvlees en dat geeft een slechte adem. Ook ruikt je kleding natuurlijk niet meer naar rook wanneer je stopt. Hierdoor ruik je frisser voor je omgeving.

Voordeel 4: Je ziet er beter uit

Na het stoppen met roken ga je er snel beter uitzien! De doorbloeding wordt beter, waardoor je een mooiere huid krijgt en je er gezonder uit ziet. Ook zorgt stoppen met roken voor een mooier gebit, omdat roken je tanden niet meer aantast. Een paar weken nadat je gestopt bent, wordt je mond weer gezonder en zo blijven je tanden mooi wit.

Voordeel 5: Je ruikt en proeft alles beter

Lekker eten wordt nóg lekkerder. Je reuk en smaak verbeteren als je stopt met roken, dus alles wat je eet smaakt lekkerder.

Voordeel 6: Je geeft het goede voorbeeld aan je (klein)kinderen

Door als niet-roker door het leven te gaan, geef je het juiste voorbeeld richting anderen. Zien roken doet roken, dat geef je liever niet mee aan je (klein)kinderen. Bovendien is roken in de buurt van kinderen een gevaarlijk spel.

Voordeel 7: Je bespaart geld

Door niet meer te roken houd je ineens veel geld over! Je kunt daardoor veel meer sparen voor leuke dingen, bijvoorbeeld een vakantie. Reken maar eens uit wat je per jaar kunt besparen door geen sigaretten meer te hoeven kopen.

Voordeel 8: Je bent vruchtbaarder

Roken is niet alleen schadelijk tijdens een zwangerschap, ook voor de zwangerschap is het van invloed. Het beïnvloedt de vruchtbaarheid van zowel mannen als vrouwen. Als je stopt met roken verbetert het jouw vruchtbaarheid.

Voordeel 9: Je hebt een beter humeur

Roken veroorzaakt stress omdat je steeds weer een nieuwe sigaret nodig hebt om je fijn te voelen. Door die cirkel te doorbreken, zul je na een tijdje merken dat het roken niet meer nodig is om je goed te voelen.

Voordeel 10: Je bent niet meer afhankelijk van sigaretten

Na een tijdje zul je merken dat je de sigaretten niet meer nodig hebt. Daardoor ga je er steeds minder aan denken. Ook hoef je er geen rekening meer mee te houden dat je altijd sigaretten bij je moet hebben en tijd moet vinden om te roken.

Voordeel 11: Je leeft langer

Door te stoppen met roken neemt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten af. Je leeft dan dus langer. Niet-rokers leven zo’n 13 jaar langer dan rokers. Ook als je al lang rookt heeft het nog zin om te stoppen, want de kans op ziekten neemt af zodra je stopt.

Hulp bij het stoppen met roken

Misschien heb je zelf nog meer voordelen ontdekt aan het stoppen met roken. Zet ze voor jezelf op een rijtje. Om gemotiveerd te blijven om niet te roken, kun je altijd nalezen wat alle redenen zijn om het stoppen vol te blijven houden! Dit help je bij een moeilijk moment tijdens het stoppen met roken.

Loop je tegen problemen aan bij het stoppen? Of ben je nog niet gestopt en wil je dit toch graag? Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen met informatie en advies over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen.

Stel jouw vraag aan de stopadviseur