Wat zijn de gevolgen van roken voor je uiterlijk? Vijf voordelen van stoppen op een rij!

Roken heeft niet alleen ernstige gevolgen voor je gezondheid, maar ook voor je uiterlijk. Het beïnvloedt hoe je eruit ziet op vijf verschillende vlakken. In deze blog vertellen we waar roken invloed op heeft en hoe jouw uiterlijk verandert wanneer je stopt met roken. We hebben vijf voordelen van stoppen met roken voor je uiterlijk op een rij gezet.

Vijf voordelen voor je uiterlijk door te stoppen met roken

1. Huid: Door roken kunnen er kraaienpootjes, lijnen en rimpels ontstaan. Daarnaast kan roken zorgen voor een vale, grijze teint. De tabaksrook zorgt voor verstopte poriën, een uitgedroogde huid en maakt de huid dunner. De doorbloeding van je huid zal verbeteren wanneer je stopt met roken. Hierdoor krijg je een gezonde blos op de wangen. Daarnaast zal je huid steviger, elastischer en gladder worden wanneer je stopt.
  2. Haar: Roken zorgt voor een verminderde bloedcirculatie en vermindert de zuurstoftoevoer. Hierdoor kun je eerder grijs worden en kan je haar sneller uitvallen. Je haar glanst daarnaast minder en is breekbaarder wanneer je rookt. Wanneer je stopt met roken zal je haar sneller gaan groeien, dikker worden en meer gaan glanzen.
  3. Gebit: Roken zorgt voor een donkere aanslag op je tanden en tandvlees, wat niet makkelijk weggepoetst kan worden. Rokers kunnen ook sneller last krijgen van ontstoken tandvlees en tandsteen. Twee tot zes weken nadat je bent gestopt zal jouw gebit verbeteren en gezonder worden.
  4. Ogen: Rokers hebben vaker last van wallen en donkere cirkels rond de ogen, omdat de huid minder goed doorbloed is. Wanneer je stopt met roken zal de doorbloeding verbeteren en zal je minder last hebben van wallen en donkere kringen.
  5. Nagels: Nicotine tast ook je nagels aan. Ze hebben hierdoor een gele of bruine kleur. Daarnaast kunnen je nagels ook sneller afbreken en brozer zijn. Je nagels zullen er een tijdje na het stoppen met roken weer als normaal uitzien.

Maak jouw stoppoging succesvoller

Hoewel de effecten van roken op je uiterlijk niet helemaal ongedaan kunnen worden gemaakt door te stoppen, kan er wel heel veel verbetering plaatsvinden.  Er zijn naast voordelen van stoppen met roken op je uiterlijk, ook veel andere voordelen, bijvoorbeeld voor je gezondheid. Het is daarom nooit te laat om te stoppen met roken!

Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Hierdoor wordt een stoppoging vier tot vijf keer succesvoller. Ook voor informatie en advies over o.a. hulpmiddelen, stopmethodes en de vergoeding van de zorgverzekeraar kan je bij onze telefonische stopadviseurs terecht.

Ik wil stoppen!