Veroudering van de huid door roken

Wist je dat roken ernstige gevolgen kan hebben voor je huid? Stoffen uit de tabaksrook zijn schadelijk en kunnen zorgen voor een snelle veroudering van de huid. Al in 1985 kwam de Britse arts Douglas Model met de term ‘rokersgezicht’. Hij beweerde dat dokters aan iemands gezicht kunnen zien of hij of zij rookt. Wat zijn de kenmerken van een ‘rokersgezicht’ en in hoeverre kan je huid verbeteren als je stopt met roken?

Wat is een rokersgezicht?

Het roken kan je aan meerdere verschijnselen terugzien aan de huid. De kenmerken van een rokersgezicht zijn als volgt:

• Kraaienpootjes, lijnen of rimpels rond de mond, diepe lijnen op de wangen en kleinere lijntjes rond de kaken;
  • Holle ogen, met in sommige gevallen ingevallen wangen;
  • Een vale, grijze teint, met daarbij soms een oranje, paarse of rode kleur.

Oorzaken van snelle huidveroudering

De huid wordt door roken op meerdere manieren aangetast. In de eerste plaats komt de rook van de sigaret in je gezicht. De rook blijft op je huid plakken en kan daarom leiden tot verstopte poriën. Daarnaast drogen de stoffen uit de sigaret je huid uit. Nicotine zorgt voor vernauwing van de bloedvaten, waardoor de doorbloeding van de huid minder goed is en er minder voedingsstoffen in de huid terechtkomen. Verder zorgt het koolmonoxide uit de tabaksrook voor een slecht transport van zuurstof door het bloed. Dit leidt tot een vale, grijze teint. De huid wordt minder goed doorbloed en afvalstoffen kunnen hierdoor minder goed afgevoerd worden waardoor de huid dunner en rimpeliger wordt.

Komt veroudering van de huid echt door roken?

Het sterkste bewijs voor het verouderingseffect van roken komt van zogenaamde tweelingstudies. Daarin werden tweelingen bestudeerd waarvan er één gerookt had en de ander nog nooit of veel minder gerookt had. De persoon die nog nooit of veel minder had gerookt had aanzienlijk minder last van veroudering van de huid dan zijn tweelingbroer of -zus die wel veel had gerookt. Volgens de onderzoekers zorgde elke 10 jaar dat er gerookt werd ervoor dat iemand 2,5 jaar ouder geschat werd. Na 40 jaar roken zie je er dus 10 jaar ouder uit dan wanneer je nooit gerookt zou hebben.

Stoppen met roken huid

De man rechts heeft 14 jaar langer gerookt dan zijn broer. Bekijk hier nog meer foto’s van verschillen tussen diverse tweelingen.

Wordt de huid weer gezonder door te stoppen met roken?

Wanneer je stopt met roken, zal je huid er snel gezonder uit komen te zien. De doorbloeding van je huid verbetert, waardoor je een frissere kleur krijgt. Bovendien zal je huid steviger, elastischer en gladder worden en zullen er minder snel nieuwe rimpels bijkomen dan tijdens het roken.

Motiveer jezelf met twee foto’s van je huid

Wil je gaan stoppen met roken? Motiveer jezelf door een foto van jouw gezicht te maken vlak nadat je gestopt bent met roken. Maak na een paar maanden stoppen weer een foto van jouw gezicht en bekijk het verschil. Op korte termijn zullen de effecten van het stoppen met roken al goed zichtbaar zijn. Daarnaast heeft stoppen ook voor andere elementen van je uiterlijk positieve gevolgen, zoals je gebit en haar.

De juiste hulp bij stoppen met roken

Naast veroudering van de huid kan roken ook leiden tot het slecht helen van wondjes, acne en huidziektes als psoriasis. Stoppen met roken is dus het allerbeste wat je voor jouw huid kunt doen. Wil je hulp bij het stoppen met roken? Onze stopadviseurs kunnen je informeren en adviseren over de hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen door de zorgverzekeraar. Ze zijn er ook voor hulp bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Neem contact op met onze telefonische adviseurs via 088-5006600 of dien hier jouw terugbelverzoek in.

Ja, informeer mij over het stoppen!

Bron foto’s: https://edition.cnn.com/2013/10/31/health/smoking-aging-identical-twins/