De voordelen van stoppen met roken voor jouw gebit

Roken schaadt de gezondheid en het uiterlijk van jouw gebit. Een gelige aanslag, tandvleesontstekingen en meer risico op het krijgen van mondkanker zijn het gevolg van roken. Door te stoppen met roken kan jouw gebit weer gezond worden. In onze blog lees je alles over stoppen met roken en de gezondheid van jouw gebit.

De negatieve gevolgen van roken

Wanneer je rookt, heeft dat negatieve gevolgen voor jouw tanden. Roken veroorzaakt verkleuring, met gelige tanden en kiezen als gevolg. Door het roken ontstaat er een aanslag op de tanden die minder makkelijk weg te halen is dan andere vormen van aanslag. Naast uiterlijke veranderingen, tast roken ook de gezondheid van jouw gebit aan. Zo hebben rokers meer last van cariës en tandvleesontstekingen en genezen wondjes in de mond minder snel. Doordat tandvleesontstekingen minder goed zichtbaar zijn in de mond van rokers, kunnen deze pas op een later stadium ontdekt worden en lopen rokers hierdoor meer risico op het krijgen van tandvleesziekten. Ook kunnen tanden en kiezen los raken door het roken en is er een verhoogd risico op mondkanker.

Voordelen van stoppen met roken voor jouw tanden

Door te stoppen met roken wordt jouw gebit al binnen twee tot zes weken gezonder. Naast dat je een betere smaak krijgt en jouw rokersadem verdwijnt, zijn er meer grote voordelen voor jouw mond en tanden. Hoewel je niet alle voordelen misschien gelijk zult merken, zijn deze zeker belangrijk voor de gezondheid van jouw gebit:

• Minder last van verkleuring van de tanden en kiezen.
  • De conditie van jouw tandvlees gaat niet verder achteruit.
  • De kans op tandvleesziekten neemt af.
  • Risico op het krijgen van mondkanker vermindert.

Stoppen met roken: het beste voor jouw gebit!

Stoppen met roken is het beste voor het uiterlijk en de gezondheid van jouw gebit. Maar hoe stop je succesvol met roken? Stichting Stop Bewust kan jou informeren en adviseren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen onze telefonische stopadviseurs jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor de kans op een succesvolle stoppoging tot acht keer hoger is dan bij het stoppen zonder hulp.

Help mij met een stopadvies