Heeft stoppen nog zin als je al lang gerookt hebt?

Veel rokers denken dat stoppen met roken geen zin meer heeft wanneer je al lang rookt. De gedachte is dat het jarenlang inhaleren van sigarettenrook al zoveel schade heeft aangericht in het lichaam, dat stoppen daar geen verandering meer in kan brengen. Gelukkig is dit een van de fabeltjes die rondom roken bestaan. Het blijkt juist dat stoppen met roken altijd zinvol is en al snel een flinke gezondheidswinst oplevert. Hoe dit precies zit lees je in onze blog.

Effecten stoppen met roken

Natuurlijk is roken slecht voor de gezondheid. Daar zal niemand aan twijfelen. Maar een aantal zaken worden verrassend snel beter wanneer een roker stopt met roken. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar het risico op een hartaanval, dan blijkt dat rokers die een hartinfarct hebben gehad, één jaar na het stoppen al 50% minder kans hebben op herhaling van een infarct.

Rokers krijgen minder zuurstof in het bloed. Het hart gaat daardoor harder werken om toch te proberen voldoende zuurstof door het lichaam te transporteren. Het hart moet als het ware overuren maken, en dat leidt tot eerdere slijtage. Echter treden er na het stoppen al heel snel veranderingen in positieve zin op in het hart en in bloedvaten:

• Er ontstaat een betere zuurstofvoorziening van het hart
  • De bloeddruk wordt lager
  • Het bloed wordt minder stroperig
  • Er bestaat minder kans op aderverkalking (vaatziekte)

Voor de longen is stoppen uiteraard letterlijk een opluchting. De slijmlaag die zich gevormd heeft in de longen, wordt langzaam opgeruimd. Hierdoor hoef je minder te hoesten en krijg je meer lucht. Patiënten met astma maar ook patiënten met chronische bronchitis zullen merken dat hun klachten minder worden. Een algemeen effect is dat men zich fitter en gezonder voelt. Meer weten over wat er precies gebeurt met je lichaam als je stopt met roken? Lees dan onze andere blog.

Blijvende schade door roken?

Bij sommige ziektes is er inderdaad blijvende schade ontstaan door het roken. Bijvoorbeeld bij de longziekte COPD ontstaan er beschadigingen in de longblaasjes die niet meer te genezen zijn. De schade is al aangericht, maar toch is stoppen met roken ook dan erg zinvol. Door te stoppen met roken wordt ergere schade voorkomen en kan de levensverwachting met jaren verlengd worden.

De levensverwachting van niet-rokers is gemiddeld, schrik niet, zo’n 8 á 10 jaar langer dan iemand die altijd gerookt heeft. Een vijftiger zou dan kunnen redeneren dat stoppen geen zin meer heeft (‘Want ik heb al 35 jaar gerookt!”). Toch is dat niet zo! Het lichaam herstelt zich van de schade door het roken en hoewel de levensverwachting wat minder lang is dan die van iemand die nooit gerookt heeft, kan de winst gemakkelijk nog oplopen tot een jaar of 5 extra.

Daarnaast blijkt dat mensen die stoppen met roken op het eind van hun leven meer jaren in goede gezondheid overhouden, en dat is misschien nog wel belangrijker dan de lengte van het leven op zich.

Fletcher-curve

Het verband tussen stoppen en de levensverwachting wordt goed in beeld gebracht in de zogenaamde Fletcher-curve, zie de afbeelding hieronder.

Fletcher Curve - Heeft stoppen nog zin? - Stichting Stop Bewust

Deze curve laat zien hoe groot het verschil is in levensverwachting tussen iemand die nooit gerookt heeft (groene lijn) en iemand die regelmatig rookt (rode lijn). De roker bereikt veel eerder de grens waarop hij of zij door ziekte min of meer invalide (stippellijn “invaliditeit”) wordt.

De blauwe lijn staat voor stoppen met roken op de leeftijd van 45 jaar en de gele lijn op de leeftijd van 65 jaar. Uit de blauwe en gele lijn blijkt dat de neerwaartse trend van de lijn van de roker omgebogen kan worden door te stoppen met roken.

Stoppen met roken kan op elke leeftijd!

Kortom: er bestaat geen leeftijd waarop het niet meer zinvol zou zijn om te stoppen met roken. Het loont altijd! Voor informatie (over bijvoorbeeld hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen) en advies over stoppen met roken kan je bellen naar de adviseurs van Stichting Stop Bewust: 088-5006600, of vraag hieronder een stopadvies aan.

Ik wil gratis stopadvies