Gestopt blijven tijdens carnaval
18 februari, 2020
leestijd
2 minuten

Stoppen met roken volhouden tijdens carnaval

Dit weekend is het weer tijd voor carnaval! Voor velen een groot feest waar ze naar uitkijken. Veel mensen koppelen gezelligheid aan alcohol en een sigaret. Als stopper kan carnaval daarom voor moeilijke momenten zorgen. Dit roept de vraag op: hoe kun je ook tijdens carnaval van de sigaret afblijven? In dit artikel geven wij vier tips om het stoppen met roken vol te houden.

VIER TIPS OM STOPPEN MET ROKEN VOL TE HOUDEN TIJDENS CARNAVAL

TIP 1: PAS OP MET HET DRINKEN VAN ALCOHOL

Roken en alcohol gaan vaak samen. Alcohol maakt je overmoedig en impulsief, waardoor je beoordelingsvermogen afneemt. Je kan hierdoor sneller gaan toegeven aan jouw zin in een sigaret. Alcohol kan het stoppen met roken veel lastiger maken. Let daarom op je alcoholgebruik en wees je bewust van de effecten die alcohol kan hebben op je vermogen om van de sigaret af te blijven.

TIP 2: VERTEL JE VRIENDEN DAT JE GESTOPT BENT

Licht je gezelschap van tevoren in dat je niet meer rookt. Dit voorkomt (grotendeels) dat je sigaretten aangeboden krijgt. Hierdoor hoef je niet continu nee te zeggen tegen een sigaret. Mocht iemand je er toch één aanbieden, herinner diegene dan aan het feit dat je gestopt bent met roken. Zo kan je omgeving daar in het vervolg rekening mee houden.

TIP 3: VERMIJD sigarettenrook

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk: vermijd plekken waar veel mensen staan te roken zoveel mogelijk. Ga daarnaast ook niet naast vrienden staan die roken, zodat je minder snel in de verleiding komt om ook te gaan roken.

TIP 4: BLIJF STERK!

Het zal niet altijd makkelijk zijn om het roken te weerstaan wanneer je veel rokers om je heen ziet. Houd in gedachten waarom je gestopt bent! Stoppen met roken heeft voor je gezondheid, uiterlijk en portemonnee alleen maar voordelen. Wanneer je in de verleiding komt om te roken is het goed jezelf hieraan te herinneren. Daarnaast kunnen onze tips voor het omgaan met een moeilijk moment tijdens het stoppen met roken je helpen gestopt te blijven.

HULP NODIG BIJ HET STOPPEN?

Wij zijn er voor jou om informatie en advies te geven over stoppen met roken. Bijvoorbeeld over onderwerpen als hulpmiddelenstopmethodes en vergoedingen. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou ook helpen met het opstellen van een persoonlijk stopplan. Hierdoor wordt het makkelijker om succesvol te stoppen. Heb jij ook behoefte aan kosteloos advies?

GESPREK MET STOPADVISEUR

Categoriën