Alle rookwaar krijgt dezelfde, neutrale verpakking

Per 1 oktober krijgen alle soorten sigaretten en shag dezelfde, neutrale verpakking. Het kabinet wil dat ook sigaren en e-sigaretten deze donkergroen-bruine verpakking krijgen. Lees meer over deze verandering in onze blog.

Neutrale verpakking voor sigaretten per 1 oktober

Vanaf 1 oktober mogen sigaretten en shag alleen nog maar in een neutrale verpakking verkocht worden. Naast waarschuwende teksten en afschrikwekkende foto’s mag alleen de naam van de fabrikant en informatie over de soort sigaret getoond worden op de sigarettenpakjes. De pakjes krijgen een donkergroen-bruine kleur. Hierover zijn afspraken gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord. Door de ‘plain packaging’ maatregel wil het kabinet roken minder aantrekkelijk maken.

Ook neutrale verpakking voor sigaren en elektrisch rookwaar

Staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis heeft een conceptregeling gepubliceerd. Hierin kondigt hij aan dat ook andere tabaksproducten een neutrale verpakking zullen krijgen. Blokhuis ziet geen reden om sigaren en elektronische dampwaar niet mee te nemen in de nieuwe maatregel. Het neutrale uiterlijk van de tabaksproducten zou de aantrekkelijkheid voor rokers verminderen.

Naast de verpakkingen van sigaren zullen ook verpakkingen van e-sigaretten moeten voldoen aan eisen. Niet alleen elektronische sigaretten, maar ook navulverpakkingen en patronen zullen verkocht moeten worden in de neutrale verpakking.

Maatregel ging eerder in andere landen van kracht

De neutrale verpakking werd eerder al ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Hongarije, Noorwegen, Australië en Nieuw-Zeeland. Eerder werden er allerlei andere anti-rookmaatregelen in Nederland ingevoerd, zoals het verhogen van de prijs en een rookverbod op schoolpleinen.

Stoppen met roken? Ontvang kosteloos stopadvies!

Wil jij graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Stichting Stop Bewust helpt jou graag bij het vinden van jouw succesvolle aanpak. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou informeren en adviseren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen zij je helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging succesvol wordt. Ons stopadvies en informatiegesprek zijn kosteloos en vrijblijvend. Schrijf je nu in voor een terugbelverzoek! Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ja, ik wil stopadvies ontvangen!