Sigaretten worden duurder per 1 april 2020

Met ingang van 1 april 2020 worden de accijns op sigaretten hoger. De prijs van een pakje sigaretten stijgt met 1 euro. Aan het begin van het jaar ging de prijs van een pakje sigaretten al omhoog. Daarnaast zullen volgend jaar de prijzen nog verder stijgen en sigaretten dus duurder worden. Het doel? Een rookvrije generatie in 2040. In deze blog lees je meer over de prijsverhoging van sigaretten en de andere maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord.

Sigaretten worden duurder

Op 1 januari stegen de prijzen van pakjes sigaretten met 14 cent. Voor shag van 50 gram gingen de accijnzen met 35 cent omhoog. Door het Nationaal Preventieakkoord zullen de prijzen in de loop van 2020 verder stijgen. Dit betekent dat vanaf 1 april de prijzen van een pakje sigaretten met 1 euro omhoog gaan. Shag van 50 gram wordt 2,50 euro duurder. In 2021 komt er nog een prijsverhoging bij door het Nationaal Preventieakkoord. De prijzen zullen vanaf 1 januari 2021 met 12 cent omhoog gaan. Ter vergelijking: in 2019 ging de prijs van een pakje sigaretten omhoog met 5 cent.

Uiteindelijk zullen de prijsverhogingen ervoor zorgen dat een pakje sigaretten in 2023 10 euro per stuk kost.

Prijsverhoging meest effectieve maatregel

De verhoging van de prijs van sigaretten is de meest effectieve maatregel om het aantal rokers te verlagen. Een prijsverhoging van 10% zou leiden tot een verlaging van het aantal rokers met 4%. Mensen met een lager inkomen en kinderen en jongeren zijn met name gevoelig voor het duurder worden van sigaretten.

Nationaal Preventieakkoord

De hoge accijns zijn onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord.  Hierin zijn afspraken opgesteld tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland. Naast afspraken over roken, zijn hierbij ook afspraken gemaakt om overgewicht en probleemdrinken te verminderen. Het doel van het akkoord is om de gezondheid van Nederlanders te verbeteren.

Door middel van verschillende maatregelen wil de Nederlandse overheid in 2040 een generatie rookvrij laten opgroeien. Dat betekent dat er geen kinderen meer beginnen met roken, zwangere vrouwen niet meer roken en dat het aantal rokende volwassenen daalt van 23% naar 5%.

Andere maatregelen

Om dit doel te bereiken, worden er verschillende maatregelen genomen. Het duurder worden van sigaretten is hier één van. Andere maatregelen zijn onder andere het rookvrij maken van schoolpleinen en het sluiten van rookruimtes. Sommige maatregelen laten nog even op zich wachten, andere gingen eerder dit jaar in. Zo worden reguliere stoppen-met-rokenprogramma’s sinds 2020 door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed, zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico. Roken wordt dus duurder, maar stoppen goedkoper!

Roken kost veel geld

Vanaf 1 april gaat roken dus meer geld kosten. Als je een pakje per dag rookt, ben je elke dag 8,20 euro kwijt. Dat is 246 euro per maand. Ter vergelijking: een gemiddeld Nederlands gezin bestaande uit vier personen, wonend in een rijtjeshuis, geeft elke maand 150 euro uit aan gas en elektriciteit. Roken van één persoon kost dus meer dan de energie- en gasrekening van een heel gezin. Wanneer je stopt met roken zul je veel geld overhouden, wat je kan besteden aan andere dingen. Een vakantie, een dagje uit met je familie of wat vaker uit eten? Misschien zal dit wat makkelijker gaan of eerder mogelijk zijn wanneer je jouw geld niet meer aan tabaksproducten besteedt.

Geld besparen? Informatie en advies over stoppen met roken

Is de prijsverhoging voor jou de druppel om te stoppen met roken? Naast dat stoppen met roken je veel geld zal besparen, levert het je talloze andere voordelen op. Stoppen is echter niet gemakkelijk, maar met de juiste hulp en een stopplan heb je vier tot vijf keer meer kans op succesvol stoppen met roken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen met informatie en advies over het stoppen met roken. Zij kunnen jouw vragen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen beantwoorden. Wil jij de volgende stap zetten naar een rookvrij leven?

Ja, ik wil een gratis stopadvies!