Wat verandert er in 2020 voor rokers?

In 2020 gaan er een aantal ingrijpende maatregelen van kracht. Rokers zullen dit merken in hun portemonnee, maar ook bij verkooppunten en de plekken waar nog gerookt mag worden. In deze blog zetten we de maatregelen die in 2020 ingaan op een rij.

Nieuwe maatregelen in 2020

De verschillende maatregelen die in 2020 worden ingevoerd zijn onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Hierin staan maatregelen en afspraken die het kabinet in samenwerking met maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, gemeenten, fondsen, sportverenigingen en –bonden heeft opgesteld. Het doel? Een rookvrije generatie in 2040.

Sigaretten worden duurder

De sigarettenprijs werd in 2020 twee keer verhoogd. Dit komt doordat de accijns omhoog zijn gegaan. Per 1 januari steeg de prijs van een pakje sigaretten met 14 cent. In april stegen de prijzen met 1 euro. Een gemiddeld pakje sigaretten van 20 stuks kost daarom nu 8,20 euro.

Sigaretten niet meer zichtbaar in supermarkten

Vanaf 1 juli 2020 mogen sigaretten, sigaren, shag en andere tabaksproducten niet meer zichtbaar tentoongesteld worden in supermarkten. Rookwaar wordt vanaf die datum dus niet meer zichtbaar verkocht.

Neutrale verpakking

Per oktober krijgen sigaretten een nieuwe verpakking. De afschrikwekkende plaatjes blijven, maar alle sigarettenpakjes zullen daarnaast dezelfde neutrale verpakking krijgen. Ze krijgen namelijk een donkergroen-bruine kleur.

Niet meer roken op verschillende plekken

In 2020 zal er op verschillende plekken niet meer gerookt mogen worden.

• Januari 2020: kinderboerderijen en kinderopvangplaatsen rookvrij.
  • Augustus 2020: rookverbod op schoolterreinen en campussen.
  • Oktober 2020: niet meer roken op (trein)stations.

Ook na 2020 volgen er nieuwe maatregelen

Volgende jaren staan er andere maatregelen op de planning. Zo zullen per 2025 ziekenhuizen rookvrij zijn, evenals speeltuinen en sportverenigingen. Per 2022 krijgen e-sigaretten en sigaren ook eenzelfde neutrale verpakking als sigaretten. De prijs van tabaksproducten zal daarnaast verder stijgen.

Beschikbare vergoeding

Goed nieuws voor stoppers: stoppen met roken wordt per 1 januari 2020 in de meeste gevallen volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Dit betekent dat stoppen met roken met gebruik van medicijnen, nicotinevervangers en/of een coach geen geld meer hoeft te kosten! Het gaat namelijk niet ten koste van het eigen risico. Meer informatie over de stoppen-met-rokenvergoeding? Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou er alles over vertellen.

Stoppen met roken: er is hulp beschikbaar!

Stoppen met roken, hoe doe je dat? Wat is de beste manier om te stoppen, welk hulpmiddel past bij jou? Stichting Stop Bewust helpt jou graag bij het beantwoorden van deze vragen. Met onze betrouwbare informatie en eerlijk stopadvies helpen we jou bij jouw succesvolle stoppoging. Ook bij vragen over de nieuwe stoppen-met-rokenvergoeding kun je bij ons terecht. Meld je nu aan voor het vrijblijvende en kosteloze informatiegesprek met één van onze telefonische stopadviseurs. Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ik wil info en stopadvies