STOPPEN MET ROKEN TIPS

Icoon van een lamp
Op basis van onze jarenlange ervaring en expertise geven we je 10 tips om jouw stoppoging een succes te maken. We geven over voorbereiding, motivatie, volhouden en moeilijke momenten. Wil je graag op maat gemaakt advies en informatie over stopmethodes en hulpmiddelen? Onze stopadviseurs helpen je verder!

TIP 1: KIES EEN GOEDE STOPDATUM

Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is voor iedereen verschillend! Plan jouw stopdatum niet te ver vooruit, maar ook niet te dichtbij. Zo heb je genoeg tijd hebt om je voor te bereiden en voorkom je dat je het stoppen gaat uitstellen.

TIP 2: WERK AAN JE VOORBEREIDING

Bereid je goed voor op het stoppen met roken. Plan je stopdatum, vertel dierbaren dat je gaat stoppen en bedenk hoe je afscheid gaat nemen van de sigaret.

TIP 3: GEEN TABAKSWAAR IN HUIS

Zorg dat je geen rookwaar meer in huis hebt op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond ervoor in de vuilcontainer. Zo kom je niet in de verleiding om te gaan roken. Asbakken en aanstekers kunnen je prikkelen om weer te gaan roken, dus haal deze ook uit huis.

Op een bord met krijt geschreven

TIP 4: DENK NA OVER JE STOPREDENEN

Denk goed na wat de redenen zijn dat je wilt stoppen. Schrijf deze op! Op moeilijke momenten kan je die weer terughalen. Dat zal je motiveren om het vol te houden.

TIP 5: VRAAG TELEFONISCH STOPADVIES AAN

Zorg dat je goed geïnformeerd bent over wat stoppen met roken inhoudt. Wat staat je te wachten wanneer je stopt? En hoe zorg je dat jouw stoppoging succesvol is? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren je hier graag over!

TIP 6: BEREID JE VOOR OP DE MOEILIJKE MOMENTEN

Onderschat de moeilijke momenten en valkuilen niet. Je zal vast en zeker moeilijke momenten hebben en je kan er beter van tevoren over nadenken wat je dan gaat doen! Breng de belangrijkste valkuilen in beeld en bepaal hoe je ervoor gaat zorgen dat je niet toegeeft aan de verleiding.

Waarom telefonisch advies

• Goede informatie over succesvol stoppen met roken

• Persoonlijk advies over hulpmiddelen en stopmethode

• Samen kijken naar vergoeding via de zorgverzekeraar

TIP 7: MAAK GEBRUIK VAN HULP

Stoppen met roken hoef je niet alleen te doen. Coaching is een effectieve methode en wordt vergoed door zorgverzekeraars.

TIP 8: VIER JE MIJLPALEN

Deel het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal stappen. Iedere stap is een nieuwe mijlpaal. Sta hierbij stil en vier je successen! Dit houdt je namelijk gemotiveerd. Na het bereiken van een stap kan je gaan focussen op de volgende. De eerste stap is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, 1 maand, 3 maanden, een half jaar. Je mag trots zijn op iedere succesvolle stap!

Visualisatie van een stappenplan met kleine houten figuren

TIP 9: GA DOOR NA EEN TERUGVAL

Mocht je toch een keer op een onbewaakt moment een sigaret roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een leermoment en ga gewoon verder met stoppen. Sta hier wel even bij stil: waar kwam de terugval door? Was je bijvoorbeeld op een feest en had je wat gedronken? Misschien moet je het volgende feestje vermijden of dat biertje laten staan, zodat je niet in de verleiding komt om te roken.

TIP 10: BEWEEG EN EET GEZOND

Snoep slim! Om gewichtstoename te voorkomen, is het belangrijk om niet te gaan snacken als vervanging voor roken. Kies liever voor gezonde opties zoals snoeptomaatjes, komkommer of worteltjes.

Vervang je rookmomenten door beweging. Als je naar buiten gaat, heb je afleiding en kun je even tot rust komen.

WAT IS DE BESTE STOPMETHODE VOOR MIJ?

Het is belangrijk dat je een stopmethode kiest die het beste werkt voor jou. Stichting Stop Bewust is opgericht om jou hierbij te helpen. Via de knop hieronder vraag je een telefonisch adviesgesprek aan. Dit is geheel kosteloos en kan je al jouw stoppen met roken vragen stellen.

Hardlopende vrouw die glimlacht