Een goede voorbereiding bij het stoppen met roken: 7 tips

Een goede voorbereiding is het halve werk! Wanneer je goed voorbereid bent op jouw stoppoging, heb je meer kans op succes. Het helpt je namelijk om het stoppen vol te houden op lastige momenten. Bekijk onze 7 stoppen met roken voorbereidingstips.

7 tips: Wat is een goede voorbereiding bij het stoppen met roken?

1. Maak de balans op
  2. Leef naar een stopdatum toe
  3. Laat je informeren over een succesvolle aanpak
  4. Bepaal jouw aanpak
  5. Minder met roken
  6. Bereid je voor op moeilijke momenten
  7. Maak afspraken met je omgeving

In 7 stappen goed voorbereid

Tip 1: Stel de balans op

Wat zijn de voor- en nadelen van roken voor jou? En wat denk je dat het stoppen jou kan brengen? Denk hier eens over na of schrijf dit op. Je kan hiervoor ook deze gedachteoefening gebruiken. Stel je eens voor hoe een leven zonder sigaret eruit zou zien!

Tip 2: Leef naar een stopdatum toe

Zet de datum waarop je gaat stoppen vast. Hét juiste moment om te stoppen bestaat niet, maar er zijn zeker dagen die misschien beter zijn als eerste stopdag dan andere. Een feestje of stressvol evenement op de planning? Misschien is een andere dag een betere optie. Plan de datum binnen nu en vier weken: zo vermijd je uitstelgedrag.

Tip 3: Laat je informeren over een succesvolle aanpak

Hoe kan je het beste stoppen met roken? Met begeleiding, een hulpmiddel, of cold turkey? Onze telefonische stopadviseurs informeren en adviseren je graag over de mogelijkheden voor hulp. Ook kunnen zij je meer vertellen over de mogelijkheden voor een vergoeding via de zorgverzekeraar. Het gesprek is gratis en vrijblijvend. Een mooie eerste stap naar rookvrij!
Ja, geef mij stopadvies

Tip 4: Bepaal jouw aanpak

Na het telefonische gesprek is de keuze aan jou: hoe stop jij met roken? Bepaal jouw aanpak en kijk wat ervoor nodig is om op deze manier te stoppen met roken. Dit is een groot onderdeel van jouw stopplan.

Tip 5: Minder met roken

Voor zware rokers kan het een optie zijn om in de voorbereidingsperiode te minderen met roken. In onze blog hierover staat een schema over hoe je het afbouwen van sigaretten het beste kan aanpakken.

Tip 6: Bereid je voor op moeilijke momenten

Het stoppen met roken zal niet altijd makkelijk zijn. Ook bij een goede voorbereiding zal je te maken krijgen met lastige momenten. Probeer alvast te bedenken wat je kan doen bij zo’n situatie. Een stuk wandelen, wat extra fruit eten of een glas water drinken zijn bijvoorbeeld goede manieren voor afleiding.

Tip 7: Maak afspraken met je omgeving

Vertel jouw dierbaren dat je gaat stoppen met roken. Zo kunnen zij hier rekening mee houden en je bijvoorbeeld geen sigaretten aanbieden. Vertel ze ook hoe ze jou kunnen helpen of steunen bij het stopproces.

WAAROM IS EEN GOEDE VOORBEREIDING BELANGRIJK?

Stoppen met roken vergt motivatie en doorzettingsvermogen. Een goede voorbereiding is het halve werk! Zo weet je hoe je om moet gaan met obstakels tijdens het stopproces en heb je meer zelfvertrouwen. Met de 7 stoppen met roken voorbereidingstips van Stichting Stop Bewust kan jij jezelf goed voorbereiden op het stoppen met roken. Daardoor zal jouw stoppoging succesvoller zijn.