Hoe steun je iemand bij het stoppen met roken? 6 tips!

Stoppen met roken is een lastig proces. Wanneer een dierbare wilt gaan stoppen met roken, wil je diegene zoveel mogelijk bijstaan. Hoe kan jij jouw partner, familielid of goede vriend(in) helpen bij het stoppen met roken? In deze blog delen wij tips.

6 tips om een dierbare te helpen bij het stoppen met roken

1. Vraag wat de stopper nodig heeft

Wil jouw partner, familielid of goede vriend(in) dat jij hem of haar aanmoedigt, of heeft hij of zij liever dat er niet teveel over gepraat wordt? Praat met elkaar over hoe jij het beste kan helpen tijdens het stoppen met roken proces. Elke verslaving en stopper is immers anders.

2. Geef vertrouwen

Laat de stopper weten dat jij voor hem of haar klaarstaat in deze tijd. Geef jouw dierbare het vertrouwen dat de stoppoging succesvol kan zijn en dat het stoppen met roken gaat lukken.

3. Wees attent

Het stopproces kan erg zwaar zijn. Wees daarom attent. Probeer afleiding te zoeken voor jouw dierbare wanneer hij of zij een moeilijk moment heeft tijdens stoppen met roken, bijvoorbeeld door iets leuks te doen. Geef af en toe een complimentje of vertel dat je trots bent op hem of haar.

4. Vertel waarom jij het belangrijk vindt

Eigen motivatie is ontzettend belangrijk wanneer iemand wil stoppen met roken, maar de mening van belangrijke mensen om iemand heen kan ook belangrijk zijn. Vertel waarom jij het belangrijk vindt dat jouw dierbare stopt. Bijvoorbeeld voor zijn of haar gezondheid, of dat van zijn of haar kinderen en huisdieren.

5. Veroordeel niet bij een terugval

Het kan gebeuren dat de stopper een terugval krijgt, bijvoorbeeld door stress of emotie. Probeer hem of haar te motiveren om hierna toch door te gaan met stoppen met roken. Veroordeel niet, maar relativeer de terugval en blijf positief. Juist bij een terugval is jouw steun extra belangrijk!

6. Adviseer om hulp te zoeken

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Een hulpmiddel of stopmethode kan het stoppen met roken makkelijker maken. Je hebt hierdoor minder last van ontwenningsverschijnselen en de stoppoging is tot vijf keer succesvoller dan stoppen zonder hulp. Adviseer jouw dierbare daarom om hulp te zoeken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen informeren over de verschillende mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Dien een terugbelverzoek in voor kosteloos stopadvies.

Info en advies