Ben ik er klaar voor om te stoppen met roken?

Je wil gaan stoppen met roken. Je hebt voldoende informatie, weet wat je te wachten staat en je hebt de juiste motivatie, maar toch twijfel je. Misschien verkeer je nog in dubio en heb je nog geen besluit genomen over wat je met roken wil doen: stoppen of doorgaan. Het kan een goed idee zijn om een overzicht te maken met jouw redenen om te blijven roken en om te stoppen. In deze blog leggen we uit hoe je dit kan doen.

De beslissingsbalans

“Ben ik er klaar voor om te stoppen met roken” is een veelgestelde vraag onder stoppers. Maar hoe beantwoord je deze? Deze opdracht kan je helpen om de balans op te maken.

Een belangrijk hulpmiddel bij de keus om al dan niet te gaan stoppen is door een overzicht te maken van je rookgedrag door jezelf enkele vragen te stellen. Dit is een goede methode om na te denken of je er klaar voor bent om te stoppen met roken. Vul het onderstaande schema in door jezelf een aantal vragen te stellen.

Schema - wanneer ben je klaar voor stoppen met roken - Stichting Stop Bewust

Wat levert roken je op?

Daarbij sta je in de eerste plaats stil bij wat roken je oplevert. Wat doet het precies voor jou, wat heb je eraan? Veel rokers noemen bijvoorbeeld de volgende redenen:

• Roken helpt me te ontspannen bij stress
    • Roken is gezellig samen met andere rokers
    • Het geeft me een moment voor mezelf
    • Ik vind het lekker!

Je kunt jouw eigen rijtje ongetwijfeld aanvullen. Gebruik het schema eens om jouw redenen om te roken in te noteren. Door jouw persoonlijke balans te maken krijg je een beter zicht te krijgen op de redenen waarom je rookt.

Wat zijn de nadelen van roken voor jou?

Als tweede kun je nadenken over de nadelen die het roken oplevert. Zijn er redenen waarom je van het roken af zou willen komen? Heb je er wel eens last van? Denk je wel eens aan de gezondheidsrisico’s van roken? Vind je het te duur? Of is het niet leuk om te merken dat je een slaaf van een gewoonte bent geworden? Schrijf ook deze redenen in het schema op!

Wat houdt je tegen om te stoppen?

Ten derde kun je eens overwegen wat je tegenhoudt om te stoppen. Wat is daar vervelend aan? Misschien het vooruitzicht van nare ontwenningsverschijnselen? Onrust, humeurig zijn, gespannen en een kort lontje krijgen? De hele dag moeten denken aan sigaretten en ernaar hunkeren? Het is heel goed mogelijk want er zijn veel mensen die deze zaken noemen als ze stoppen. Maar misschien kun je nog andere redenen noemen die speciaal voor jou van belang zijn? Bedenk daarnaast dat er mogelijkheden zijn om het stoppen minder vervelend te maken, bijvoorbeeld met hulpmiddelen die ontwenningsverschijnselen onderdrukken.

De voordelen van het stoppen met roken

Om je persoonlijke balans compleet te maken, kun je denken aan de voordelen van het stoppen met roken. Wat zou het je opleveren als je erin slaagt definitief te stoppen? Wat zou er veranderen aan jouw leven nu en aan de toekomst als je niet meer hoeft te roken? Een tip: denk bij voorkeur iets verder in de toekomst, voorbij de eerste periode waarin je ook wel nadelen zult ondervinden door ontwenningsverschijnselen. Maar voorbij die moeilijke periode, wat zijn dan de vruchten van een rookvrij leven? Ben je gezonder, vrijer, gelukkiger? Trots op jezelf? Krijg je positieve reacties van jouw omgeving? Noteer het in het schema.

Bekijk de voor- en nadelen

Wanneer je klaar bent met invullen van het schema, leg dan het schema even weg. Leg hem op een plaats waar je hem gemakkelijk kunt pakken als je nog iets te binnen schiet wat je kunt aanvullen. En over een paar dagen of over een week, als het jou uitkomt, kijk dan nog eens naar alle voor- en nadelen die je hebt ingevuld. Hoe weeg je dan die voor- en nadelen? Gebruik dit om tot een beslissing te komen: ben jij klaar om te stoppen met roken?

Hulp bij jouw beslissing om te stoppen?

Weet je niet zeker of jij klaar bent om te stoppen met roken? Of weet je het wel, maar wil je graag hulp bij het creëren van jouw stopplan? Onze stopadviseurs staan ook in het nieuwe jaar weer voor je klaar met informatie en advies over hulpmiddelen, stopmethodes en de stoppen met roken vergoeding. Na het informatiegesprek is de keuze aan jou: stop jij met roken?

Help mij met advies