Waarom zou je stoppen met roken? 25 redenen voor een rookvrij leven

Waarom zou je stoppen met roken? Een stoppoging aangaan kan lastig zijn. Toch kan stoppen met roken je erg veel brengen: zowel op het gebied van gezondheid als levenskwaliteit. Bekijk hier alle redenen om te stoppen met roken!

Redenen om te stoppen met roken

Wanneer je stopt met roken, zul je heel veel verschillende voordelen ervaren. Dit zijn stuk voor stuk redenen om de sigaret vaarwel te zeggen en jouw stoppoging te starten.

1. Je voelt je fitter.
  2. Er treedt minder snel huidveroudering op.
  3. Je bespaart veel geld.
  4. Je bent niet langer afhankelijk van de sigaret.
  5. Je leeft langer.
  6. Je hebt meer energie.
  7. Jouw tanden worden witter.
  8. Jouw adem ruikt frisser.
  9. Je bent niet meer gestrest wanneer je sigaretten vergeten bent.
  10. Je houdt meer tijd over.
  11. Jouw conditie verbetert.
  12. Je bent een goed voorbeeld voor jouw (klein)kinderen.
  13. Je hebt geen rokershoest meer.
  14. Je proeft en ruikt beter.
  15. Jouw gebit wordt gezonder.
  16. Je bent minder vatbaar voor ziektes en verkoudheid.
  17. Andere mensen hebben geen last meer van jouw rook.
  18. Je kleding stinkt niet meer.
  19. Je hebt een beter humeur.
  20. Het is beter voor jouw huisdier(en).
  21. Je hoeft niet steeds naar buiten om te roken.
  22. Jouw longen herstellen zich.
  23. Je hebt minder kans op het krijgen van verschillende ziektes.
  24. Er zijn verschillende hulpmiddelen en stopmethodes die het stoppen makkelijker maken.
  25. Het kan volledig vergoed worden door de zorgverzekeraar, dus waarom zou je het niet doen?

Wat staat mij te wachten als ik stop met roken?

Voor je begint met een stoppoging is het belangrijk dat je jezelf hierop voorbereid. Het plannen van een stopdatum, het vertellen aan dierbaren en het minderen van sigaretten horen hierbij. Daarnaast is goede motivatie essentieel voor een succesvolle stoppoging!

Of je klaar bent om te stoppen met roken kan je testen met onze stoppen met roken checklist. Bekijk hier alles over de eerste fase van jouw stoppoging en wat je hierin kan verwachten.

Is er stoppen met roken hulp beschikbaar?

Stichting Stop Bewust biedt kosteloos hulp bij het stoppen met roken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou alles vertellen over de verschillende hulpmiddelen, stopmethodes en de mogelijkheden voor een vergoeding via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen wij je helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, zodat jouw stoppoging succesvoller is. Schrijf je in voor een kosteloos informatiegesprek en begin jouw succesvolle stoppoging!

Geef mij kosteloos stopadvies