Stoppen met roken checklist: ben jij klaar voor een stoppoging?

Ben jij klaar om te stoppen met roken? In deze blog presenteren we een checklist. Zo weet je of je er klaar voor bent, maar ook wat je nog kan doen om je nog beter voor te bereiden op jouw stoppoging! Daarnaast delen we naast de checklist ook handige stoppen-met-rokentips en informatie in deze blog.

Stoppen met roken checklist

Aan de hand van zeven criteria bekijk je of jij klaar bent voor jouw stoppoging. Deze checklist biedt handvaten zodat je weet hoe jij je nog beter kan voorbereiden. Jouw stoppoging is namelijk succesvoller met de juiste voorbereiding, motivatie en hulp.

1. Je bent goed voorbereid voor jouw stoppoging

Ja: Super! Je hebt je goed voorbereid: je weet wat je te wachten staat wanneer je stopt met roken, je bent misschien al minder aan het roken dan voorheen en je hebt een stopdatum vastgesteld. Je hebt je voorbereid op jouw stoppoging en denkt klaar te zijn voor het echte werk!

Nee: Wil je graag stoppen met roken maar heb je nog niet het gevoel dat je goed voorbereid bent? Bekijk eens onze tips voor een goede voorbereiding. Hiermee wordt jouw stoppoging succesvoller.

2. Je hebt voldoende motivatie

Ja: Goed! Je bent klaar met het roken: je hebt zowel interne als externe redenen om te stoppen met roken en bent voldoende gemotiveerd. Motivatie is ontzettend belangrijk: zowel aan het begin, tijdens als na jouw stoppoging. Schrijf jouw redenen op zodat je deze erbij kan pakken als je motivatie minder wordt tijdens jouw stoppoging. Zo kan je altijd teruglezen waarom je wilde stoppen met roken.

Nee: Motivatie, vertrouwen en doorzettingsvermogen zijn ontzettend belangrijk voor het succes van jouw stoppoging. Niet alleen aan het begin van jouw stoppoging, maar ook tijdens en na het stoppen: ook voor het volhouden van een stoppoging heb je voldoende motivatie nodig. Bekijk onze motivatietips hier.

3. Je weet wat je kan verwachten wanneer je stopt met roken

Ja: Top! Je bent je er bewust van dat stoppen met roken je heel veel voordelen gaat brengen, maar ook dat het aan het begin lastig kan zijn. Zo weet je dat er ontwenningsverschijnselen kunnen optreden en wat de bekende valkuilen zijn.

Nee: Wij hebben een blog geschreven over alles wat je in de eerste week van jouw stoppoging kan verwachten. Bekijk deze hier!

4. Je kent de voordelen voor jouw gezondheid

Ja: Geweldig, nu weet je hoeveel baat jouw lichaam heeft bij het stoppen met roken. Denk aan schone longen, minder kans op verschillende ziektes en een gezonder gebit.

Nee: Bekijk onze lijst met effecten die optreden in jouw lichaam wanneer je stopt met roken. Er zijn namelijk talloze voordelen van het stoppen met roken voor jouw gezondheid!

5. Je hebt jouw omgeving verteld dat je gaat stoppen met roken

Ja: Fijn dat je erover gepraat hebt met dierbaren. Zij weten nu dat ze hier rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld door niet te roken in jouw bijzijn en jou geen sigaret aan te bieden. Lees hier hoe zij jou kunnen helpen en steunen bij jouw stoppoging.

Nee: Praat erover met jouw partner, familie of vrienden! Zo kunnen zij je steun bieden tijdens de stoppoging en het voor jou iets makkelijker maken.

6. Je weet wat je moet doen wanneer je last hebt van een moeilijk moment

Ja: Je weet dat het soms lastig zal zijn. Door bijvoorbeeld een wandeling te maken, afleiding te zoeken of een ademhalingsoefening te doen zorg je ervoor dat je niet teruggrijpt naar de sigaret maar het moment met succes doorstaat. Doordat je weet wat je kan doen bij een moeilijk moment heb je minder kans op een terugval.

Nee: Bereid je voor op moeilijke momenten met onze tips. Zo raak je niet in paniek wanneer je hevig verlangt naar een sigaret, maar weet je dat dit moment weer voorbij gaat.

7. Je hebt voldoende kennis over de mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes (en weet dat een vergoeding hierbij vaak mogelijk is).

Ja: Jij bent helemaal klaar voor jouw stoppoging. Je weet dat er veel hulpmiddelen en stopmethodes zijn. Sommige daarvan worden vergoed, zoals nicotinevervangers, medicijnen en begeleiding. Andere zul je zelf moeten betalen, maar kunnen toch effectief zijn bij het stoppen, zoals lasertherapie en zelfhulpboeken. Je hebt aan de hand van informatie een weloverwogen keuze kunnen maken over het gebruik van een hulpmiddel of stopmethode.

Nee: Vraag een gratis informatiegesprek aan met een van onze telefonische stopadviseurs. Zij kunnen je informeren en adviseren over de beste stopwijze, zodat jij jouw keuze kan maken!

Ja, ik wil een kosteloos informatiegesprek!

Hulp bij het stoppen met roken

Kan je nog niet alle hokjes aanvinken? Stichting Stop Bewust helpt jou graag! Met de juiste informatie en stopadvies begin je goed voorbereid aan jouw stoppoging. Samen met onze telefonische stopadviseurs kan je een persoonlijk stopplan opstellen, waardoor jouw stoppoging succesvoller wordt. Ben jij er klaar voor? Schrijf je dan in voor een vrijblijvend telefonisch stopadvies.