Stoppen met roken gewichtstoename
20 augustus, 2020
leestijd
3 minuten

Stoppen met roken zonder gewichtstoename: hoe doe je dat?

We krijgen veel reacties van stoppers die zijn aangekomen nadat zij gestopt zijn met roken. Sommige zien dit zelfs als een reden om weer te gaan roken. Zonde! Stoppen met roken zonder gewichtstoename is mogelijk, maar hiervoor zul je gezonde gewoontes moeten aanleren. Bekijk onze tips.

Roken zorgt voor een snellere stofwisseling: feit of fabel?

Er wordt gezegd dat roken zorgt voor een snellere stofwisseling. Dat klopt, maar het verschil met een normale stofwisseling is klein. Roken versnelt de stofwisseling in kleine mate. Wanneer je stopt met roken normaliseert deze stofwisseling.

Stoppen met roken leidt tot gewichtstoename: feit of fabel?

Door de normalisering van de stofwisseling kan stoppen met roken ervoor zorgen dat je twee tot vier kilo aankomt. Stoppen met roken kan dus leiden dus tot een kleine gewichtstoename.

Roken vermindert de eetlust: feit of fabel?

Het klopt dat roken de eetlust kan verminderen. Wanneer je meer rookt, is dit effect sterker. Als je stopt met roken zal het hongergevoel toenemen.

Hoe komt het dat veel stoppers meer dan vier kilo aankomen?

Wanneer je net stopt met roken kan je meer behoefte hebben om te gaan snacken. De leegte van het niet roken wordt vaak opgevuld door eten. Dit komt ook door het gebrek aan nicotine. Daarnaast zal je alles beter ruiken en proeven wanneer je stopt met roken: eten smaakt hierdoor beter.

Tips om gewichtstoename te voorkomen

Er zijn een aantal tips waarmee je aankomen na het stoppen met roken kan voorkomen. Het gaat om het vervangen van de rookgewoonte met gezonde gewoontes.

Voeding

• Vervang het roken niet met eten. Probeer het roken met iets anders te vervangen, bijvoorbeeld met een stukje wandelen.
  • Drink veel water. Bijvoorbeeld voor ieder eetmoment.
  • Suikervrije kauwgom en zoethout kan helpen om het gemis van de sigaret op te vullen.
  • Eet bewust. Denk na over wat je in je mond stopt, beperk je porties en eet aan een tafel en niet op de bank.
  • Ga niet op dieet, maar zorg dat je een gezond eetpatroon aanleert.

Beweging

• Vervang jouw rookmoment met een moment van beweging. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen! Zo kom je toch even buiten, heb je een rustmoment en pak je wat beweging.
  • Sport regelmatig. Word lid van een sportvereniging, sluit een abonnement af bij de sportschool of download een hardloop- of fietsapp.
  • Probeer zoveel mogelijk te bewegen in het dagelijks leven. Pak de trap en niet de lift. Ga op de fiets naar je werk in plaats van met de auto.

Stoppen met roken hulp

Wil je graag stoppen met roken maar weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Stichting Stop Bewust is er voor jou! Met de juiste informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar kan jij jouw keuze maken. Daarnaast geven onze telefonische stopadviseurs jou een persoonlijk stopadvies en kunnen ze jou helpen bij een stopplan. Schrijf je nu in en begin jouw stoppoging succesvol! Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ik wil info en advies!