STOPPEN MET ROKEN TIPS

Het pad naar een rookvrij leven kan uitdagend zijn, maar met de juiste tips en strategieën wordt het bereiken van dit doel een stuk haalbaarder.

TIPS VOOR EEN GOEDE VOORBEREIDING VAN JOUW STOPPOGING

Tip 1: Kies bewust een goede dag om te stoppen. Bedenk zelf wat het beste moment is. Dat is voor iedereen verschillend! Plan jouw stopdatum niet te ver vooruit, maar ook niet te dichtbij. Zo heb je genoeg tijd hebt om je voor te bereiden en voorkom je dat je het stoppen gaat uitstellen.
Tip 2: Bereid je goed voor op de stoppoging. Plan je stopdatum, vertel dierbaren dat je gaat stoppen en bedenk hoe je de stoppoging aan gaat pakken.
Tip 3: Zorg dat je geen rookwaar meer in huis hebt op de stopdag. Gooi het restant aan shag of sigaretten de avond van tevoren in de vuilcontainer. Zolang er nog iets in huis is wat je op kunt roken, kan je in de verleiding kunnen komen om dat ook te gaan doen. Ook asbakken en aanstekers kunnen je in verleiding brengen om te gaan roken, dus haal ook deze uit huis.
Tip 4: Denk goed na wat de redenen zijn dat je wilt stoppen. Schrijf deze op! Op moeilijke momenten kan je die weer terughalen. Dat zal je motiveren om het vol te houden.
Tip 5: Zorg dat je goed geïnformeerd bent over wat stoppen met roken inhoudt. Wat staat je te wachten wanneer je stopt? En hoe zorg je dat jouw stoppoging succesvol is? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren je hier graag over!

TIPS VOOR HET VOLHOUDEN VAN HET STOPPEN MET ROKEN

Tip 6: Onderschat de moeilijke momenten en valkuilen niet. Je zal vast en zeker moeilijke momenten hebben en je kan er beter van tevoren over nadenken wat je dan gaat doen! Breng de belangrijkste risicosituaties in beeld en bepaal hoe je ervoor gaat zorgen dat je niet toegeeft aan de verleiding.
Tip 7: Als je meer dan 10 sigaretten per dag rookt, is de kans groot dat je te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Een hulpmiddel kan dit verminderen of onderdrukken.
Tip 8: Deel het grote doel “stoppen met roken” op in een aantal subdoelen. Iedere periode is een nieuwe mijlpaal. Sta hierbij stil en vier je successen! Dit houdt je namelijk gemotiveerd. Na het bereiken van een mijlpaal kan je gaan focussen op de volgende. De eerste herkenbare mijlpaal is bijvoorbeeld 1 week niet roken. Daarna 2 weken, een maand, 3 maanden, een half jaar en een jaar. Je mag trots zijn op jouw mijlpalen!
Tip 9: Mocht je toch een keer bezwijken en op een onbewaakt moment een sigaret gaan roken, denk dan niet dat alles al verloren is. Zie het als een leermoment en ga gewoon verder met stoppen. Sta hier wel even bij stil: waar kwam de terugval door? Was je bijvoorbeeld op een feest en had je wat gedronken? Misschien moet je dan bij het volgende feestje dat biertje laten staan zodat je de verleiding van een sigaret ook beter kan weerstaan.
Tip 10: Snoep verstandig! Om gewichtstoename te voorkomen is het belangrijk dat je het roken niet gaat vervangen met snacken. Kijk uit met tussendoortjes met veel calorieën zoals gevulde koeken, chips, pinda’s en dergelijke. Neem liever wat snoeptomaatjes, stukjes komkommer of een paar worteltjes.