Waarom je beter kunt stoppen met roken als je zwanger wilt worden

Als je in de nabije toekomst aan kinderen wilt beginnen is het een goed idee om nu alvast te stoppen met roken. Er zijn namelijk een hoop voordelen als je stopt voordat je kinderen wilt krijgen. Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen. Lees verder om erachter te komen waarom je beter kunt stoppen met roken als je binnenkort zwanger wilt worden.

Makkelijker stoppen

Wanneer je niet zwanger bent kun je veiliger gebruik maken van hulpmiddelen zoals nicotinevervangers en medicijnen. Deze hulpmiddelen kunnen je in jouw stopproces helpen. Ze kunnen de ontwenningsverschijnselen verminderen en het stopproces makkelijker maken. Als je stopt wanneer je al zwanger bent kun je geen medicatie gebruiken en wordt het aangeraden om zo min mogelijk nicotinevervangers te gebruiken. Je hebt dus meer opties wanneer je stopt voor je zwangerschap.

Geen schade aan de baby

Als je voordat je zwanger bent al stopt met roken, zal je baby geen nicotine binnenkrijgen tijdens de zwangerschap. De baby loopt zo minder kans op aandoeningen. Ook kan nicotine de groei van je baby aantasten. Daarbij is de tijdelijke stress die je kan krijgen van stoppen niet goed voor de baby. Als je eerder stopt, is dit geen probleem.

Vruchtbaarheid en stoppen met roken

Roken tast je vruchtbaarheid aan. Het zorgt ervoor dat jouw eicellen minder goed ontwikkelen. Ook zorgt het ervoor dat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of miskraam groter wordt. Als je stopt met roken zal je baarmoeder herstellen en ben je binnen 2 tot 3 maanden weer vruchtbaarder.

Mannen

Ook als man is het beter om te stoppen met roken voordat je een kind wilt verwekken. Als je stopt met roken is het namelijk zo dat je vruchtbaarheid en libido omhoog gaan. Ook kan het zo zijn dat als jij rookt, de moeder van het kindje de giftige stoffen alsnog binnen krijgt via tweede- of derdehands rook. Dat is schadelijk voor de foetus.

Als laatste is het ook makkelijker om samen te stoppen met roken. Zo voel je je niet alleen tijdens het stopproces, en heb je steun van je partner tijdens de moeilijke momenten.

Conclusie

Stoppen met roken voordat je zwanger wilt worden biedt aanzienlijke voordelen voor zowel vrouwen als mannen. Stop samen, en begin rookvrij aan kinderen.

Voor advies, informatie en motivatie bij het stoppen met roken neem contact op met onze stopadviseurs via 088-5006600 of vul dit contactformulier in.