Van hulpmiddel tot boosdoener: wat zit er in de vapes van jongeren?

Afgelopen week kwam RTL nieuws met een onderzoek naar vapes die gebruikt worden door middelbare scholieren. Hier kwamen schokkende resultaten uit. Het is inmiddels al een paar maanden geleden sinds het verbod op de verkoop van vapes met een smaakje is ingegaan. Dit verbod was ingesteld om het gebruik van de vapes te verminderen en zo te voorkomen dat jongeren minder in de verleiding komen om te gaan roken. Toch lijkt het gebruik van vapes niet veel te dalen. Ze zijn nog steeds populair onder jongeren en zijn makkelijk verkrijgbaar ondanks het verbod.

De e-sigaret als hulpmiddel

De e-sigaret is ooit begonnen als hulpmiddel. Tegenwoordig wordt het niet meer zo gezien. De vape is een echte boosdoener. Het zorgt er namelijk voor dat jongeren op jonge leeftijd afhankelijk worden van nicotine. 66% van de jongeren die een vape gebruikt gaat uiteindelijk ook sigaretten roken.

In 2022 was 63,7% van de stoppers die de e-sigaret als hulpmiddel gebruikten een dubbelgebruiker. Dit betekent dat ze zowel sigaretten als vapes gebruikten.

De nicotine in een vape is niet de enige boosdoener, ook vapes zonder nicotine zijn schadelijk voor de gezondheid. Ook andere schadelijke stoffen zoals bijvoorbeeld formaldehyde (kankerverwekkend), glycerine of zelfs lood zijn gevonden in de vapes die jongeren gebruiken. Deze stoffen kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van verschillende gezondheidsproblemen. Zo is het bekend dat vapen niet alleen schadelijk is voor je longen, maar ook de kans op gaatjes in je gebit vergroot.

RTL nieuws

Uit het onderzoek van RTL bleek dat veel vapes schadelijke stoffen bevatten en een tank hebben die groter is dan de wettelijk toegestane grootte. Zo bevatte 7 van de 20 vapes formaldehyde, een kankerverwekkende stof. Ook bevatte 3 van de 20 vapes lood, een zwaar metaal dat erg schadelijk is voor de ontwikkeling van de vape en eigenlijk niet mag zitten in producten die je lichaam binnenkomen. Lood is net al formaldehyde kankerverwekkend en zou dus niet door jongeren ingeademd moeten worden. Ook zit er meer nicotine in dan wettelijk is toegestaan. Bij sommige vapes zou je zelfs evenveel nicotine binnenkrijgen als bij 200-400 sigaretten. Nicotine is verslavend en vergroot de kans op mentale problemen zoals angststoornissen, depressies en leerproblemen.

Conclusie

De e-sigaret wordt afgeraden als hulpmiddel. Het is te verslavend en kan veel andere giftige stoffen bevatten. Wat er in een vape zit wordt vaak niet goed gecommuniceerd en veel vapes bevatten meer dan de wettelijk toegestane regels omtrent inhoud en nicotinegehalte. Dit maakt de e-sigaret gevaarlijk en iets waar kinderen zeker niet mee in aanraking zouden moeten komen!

Wanneer je echt van de sigaret af wil zijn daar verschillende betrouwbare methodes voor. Over die manieren van stoppen vertellen we je graag meer. Dit doen wij kosteloos en vrijblijvend. Onze stopadviseurs staan klaar om al je vragen te beantwoorden.