Je comfortabel leren voelen zonder sigaret

Rokers willen hun sigaretten graag dicht bij zich in de buurt hebben. Op de eettafel, in de handtas; als het maar niet te ver weg is. Het veilige en comfortabele gevoel dat je er altijd over kunt beschikken is een onderdeel van de psychologische verslaving. En die kun je beter afbouwen vóór je gaat stoppen met roken. In deze blog leggen we uit hoe je dit het beste kunt doen, zodat jij je binnenkort comfortabel voelt zonder sigaret.

De angst zit er diep in!

Veel rokers zijn bang om zonder sigaretten te komen zitten. Bijvoorbeeld in de avond, wanneer winkels gesloten zijn. De paniek slaat dan vaak toe. Door de angst voor dit soort situaties ga je als roker voorzorgsmaatregelen nemen. Vóór je de deur uitgaat controleer je je zakken of je tas. “Heb ik mijn sigaretten (shag, sigaren) bij me? Heb ik een aansteker?”
Binnenshuis maak je het voor jezelf comfortabel door je pakje vlak bij je te leggen. Niet zoeken als je er eentje nodig hebt. Makkelijk om er een te grijpen als je hem nodig hebt. Het is juist deze gewoonte die je moet zien te doorbreken als je je goed wil voorbereiden op stoppen met roken. Want als je gestopt bent dan is dat pakje er ook niet meer!

Tips om vast te wennen aan een comfortabel leven zonder sigaretten

Probeer je psychologische verslaving te verminderen zodat je er minder last van hebt als je stopt. Een goede voorbereiding is namelijk belangrijk bij het stoppen met roken. Een aantal dingen kun je nu vast doen om je comfortabel te voelen zonder sigaretten in de buurt:

• Leg je rookwaar niet naast je neer maar uit het zicht, bijvoorbeeld in een la of kast. Als je het pakje niet ziet, zul je ook minder vaak de drang krijgen om te gaan roken.
  • Leg het pakje steeds verder weg. Begin met een plek in de ruimte waar je bent, maar kies vervolgens een plek in een naastgelegen ruimte en uiteindelijk nog verder, een verdieping hoger bijvoorbeeld.
  • Wen er aan om zonder je rookwaar naar buiten te gaan voor kortere periodes. Probeer die periodes vervolgens steeds langer te maken. Zie dat als een uitdaging om te kunnen werken aan het vergroten van je zelfvertrouwen.
  • Rook bewust niet op bepaalde plaatsen, bijvoorbeeld in de auto.
  • Stel je favoriete rookmomenten uit. Probeer bijvoorbeeld zo lang mogelijk na het avondeten geen sigaret op te steken en bouw dit op.

Door deze keuzes bereid je jezelf voor op een comfortabel leven zonder sigaretten. In het begin zal het raar aanvoelen dat je geen sigaretten bij je hebt, maar je zult zien dat het went. Bedenk dat rookgedrag aangeleerd is en dat je het dus ook kunt afleren!

Hulp bij het stoppen met roken

Wanneer je wil gaan stoppen met roken sta je er niet alleen voor. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen bij het vinden van het juiste hulpmiddel of stopmethode en de mogelijke vergoedingen via de zorgverzekeraar. Samen kunnen we een persoonlijk stopplan opstellen. Dien een terugbelverzoek in voor betrouwbare informatie en advies over het stoppen met roken.

Ik wil stopadvies ontvangen