Eén dag niet roken

Op 31 mei is Wereld Anti-Tabaksdag, ook wel bekend als “Wereld Niet Roken Dag”. Dit is een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om aandacht te vragen voor de gevaren van tabak en het belang van stoppen met roken. Dit is daarom de perfecte dag om jezelf eens uit te dagen één dag niet te roken.

Waarom één dag niet roken?

Probeer één dag per jaar niet te roken om van een rookvrij leven te proeven. Een dag niet roken heeft verschillende voordelen.

• Na één dag zonder roken kan je lichaam beginnen te herstellen. Zo zal bijvoorbeeld je bloeddruk dalen en zal het zuurstofgehalte in je bloed omhoog gaan. Hierdoor merk je dat je meer energie hebt en dat je concentratie verbetert. Ook zal je je sterker en zelfverzekerder voelen wanneer het je lukt een dag te stoppen.
  • Het één dag niet roken helpt je te ontdekken wat voor roker je bent en de momenten waarop je het meeste behoefte hebt aan een sigaret. Deze informatie kan je helpen bij het maken van een plan wanneer je écht wilt stoppen.
  • Een rookvrije dag kan je motiveren om door te gaan en uiteindelijk definitief te stoppen met roken.

Stappenplan voor één dag niet roken

Eén dag stoppen kan best een uitdaging zijn. Geen zorgen, wij hebben voor jou een stappenplan gemaakt die je helpt deze dag succesvol door te komen.

1. Voorbereiding
    • Bereid je voor. Lees over stoppen en welke effecten het kan hebben op lange én korte termijn.
    • Plan afleiding. Activiteiten kunnen je afleiden van de drang om te roken. Denk bijvoorbeeld aan sporten, wandelen of een film kijken.
  2. Gedurende de dag
    • Blijf bezig en vermijd situaties die je aan roken doen denken.
    • Drink genoeg water of neem wat kauwgom. Dit kan helpen om de drang te verminderen.
    • Zoek afleiding tijdens een moeilijk moment. Het kan bijvoorbeeld goed helpen om je tanden te poetsen, een kopje thee te drinken of te douchen.
  3. Na de dag
    • Denk terug aan hoe de dag is gegaan. Wanneer miste je de sigaret het meest? Wat heeft je geholpen om niet te roken?
    • Beslis of je nog een rookvrije dag wilt proberen of zelfs een permanente poging wilt wagen om te stoppen. Stel een plan op en zoek verdere hulp indien nodig.

Conclusie

Wereld Anti-tabaksdag is hét moment om één dag te stoppen. Ga de uitdaging aan en gebruik deze dag om jezelf te testen en wellicht een langere rookvrije periode te overwegen.

Wil je meer weten of zou je graag advies willen over stoppen met roken? Neem dan contact met ons op via dit formulier.