Is roken een keuze?

Rokers zeggen graag dat ze zelf bepalen of ze een sigaret opsteken, maar is dat eigenlijk zo? Is roken echt een keuze? Het lijkt voor de hand liggend dat je zelf kiest om te roken. Toch valt hier wat op aan te merken.

Bemoeizucht

Organisaties die helpen bij het stoppen met roken worden vaak bemoeizucht verweten. Zij hebben de beste bedoelingen, maar dat wordt lang niet altijd zo ervaren. Mensen vinden het namelijk heel belangrijk dat ze zelf over hun lichaam en gewoontes gaan. Informeren wordt dan al snel gezien als het wijzende vingertje dat zegt wat je wel en niet mag doen. Menig roker geeft dan aan: roken is mijn keuze.

Jouw wil of die van de tabaksindustrie?

Dat laatste brengt wel een vraag met zich mee: als je toch zelf kiest wat je wil, waarom maakt de tabaksindustrie de sigaret dan zo verslavend mogelijk? Naast nicotine zitten er verschillende stoffen in de sigaret om hem zo lekker en verslavend mogelijk te maken. De tabaksindustrie probeert hierdoor haar wil aan je op te leggen. Het laatste wat zij willen is dat jij in één keer je eigen keuzes gaat maken. Dan zouden ze in no-time failliet zijn, want de gevolgen van roken zijn niet mals. Een bezoekje langs de longafdeling zorgt ervoor dat je zou willen dat je nooit die eerste sigaret had aangeraakt. Toch roken mensen, omdat ze er afhankelijk van zijn geworden.

Robert West

Toch betekent afhankelijk worden niet dat je helemaal geen keuzevrijheid meer hebt. De verslavingsdeskundige Robert West gelooft dat gedrag afhankelijk is van verschillende factoren. Deze factoren zijn: plannen, impulsen, motieven en evaluaties. De verslavende werking van de sigaret kan je een impuls geven om te roken, maar gelukkig zijn er ook andere impulsen.

Pak de controle terug

Stoppen met roken organisaties vormen een impuls om de macht weer in handen te krijgen. Dit doen ze onder andere door kosteloze gesprekken met stopadviseurs aan te bieden. Deze adviseurs helpen jou je stopdatum te plannen en een overzicht te krijgen van je impulsen. Zo zorg je ervoor dat niet de sigaret, maar jijzelf de baas bent.

GESPREK MET STOPADVISEUR

Door: Bart Janssen