Is roken in films reclame voor de sigaret?

Reclame maken voor roken is verboden. Toch valt het op dat er in series en films regelmatig sigaretten gerookt worden. Is dat reclame voor de sigaret en moet de overheid daar iets tegen doen? Over die vraag schreef Bart Janssen een blog.

Reclame voor sigaretten

Sigaretten door middel van reclames promoten is al een tijd verboden. Vroeger werden nicotineproducten verbonden aan populariteit en stoer overkomen. Die tactiek werd ook gebruikt door producenten van de e-sigaret. Al gauw ontstond het beeld dat je er alleen bij hoort als je rookt. Toch is dit vreemd: hoor je er alleen bij wanneer je een product gebruikt dat jou en je omgeving beschadigd? Het antwoord op die vraag is nee en daarom werden reclames op dit soort producten verboden.

Roken in films en series

De tabaksindustrie liet het er niet bij zitten. Er zijn ook andere manieren om schadelijke producten aan de man te brengen. Een pakje Marlboro promoten kan niet meer, maar een film waarin een cowboy of crimineel een sigaret rookt, dat kan wel. Sommige mensen vinden het logisch dat er in films en series wordt gerookt. In een film over de Eerste Wereld oorlog is het vanzelfsprekend dat een soldaat een sigaretje rookt. Ik vraag me af of het wat toevoegt aan het verhaal… Toch zie je tegenwoordig ook in films die zich in de tegenwoordige tijd afspelen dat er veel wordt gerookt. Zodra er sprake is van narigheid wordt de sigaret opgestoken. Alsof de film wil zeggen: negatieve gevoelens, rook dan een sigaret.

Een andere boodschap

Het roken van een sigaret lost helemaal niks op. Het maakt je juist afhankelijk van het roken en die afhankelijkheid kan uiteindelijk dodelijk zijn. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat de sigaret jou oprookt in plaats van andersom. Dat de filmindustrie gaat over haar eigen films lijkt me vanzelfsprekend. Toch vind ik dat er een boodschap moet worden weergegeven voordat een met rook gevulde film te zien is. Geef bijvoorbeeld aan dat de karakters in een serie als Peaky Blinders roken, maar dat het absoluut niet gezond is. Hierdoor worden films en series niet gebruikt als stiekeme reclame voor de tabaksindustrie.

Informatie van een stopadviseur

Voor persoonlijke informatie over stoppen met roken kun je terecht bij onze stopadviseurs. Zij kunnen je verder helpen met al je vragen over stopmethodes, de vergoeding ervan en alle andere vragen over stoppen met roken. Met hulp van de stopadviseurs begin jij goed voorbereid aan een nieuwe stoppoging.

BEL MIJ TERUG