Kan stoppen met roken hooikoortsklachten verminderen?

Veel mensen hebben elk jaar weer last van hooikoorts. Het is een veelvoorkomende allergische aandoening die wordt veroorzaakt door pollen, grassen en schimmels. Symptomen hiervan zijn niezen, jeukende ogen, een verstopte neus en hoesten. Wat veel mensen niet weten, is dat roken de symptomen van hooikoorts kan verergeren en het moeilijker kan maken om de klachten onder controle te houden. Daarom kan stoppen met roken je hooikoortsklachten verminderen.

Hoe roken hooikoorts beïnvloedt

Roken kan de symptomen van hooikoorts verergeren en de reactie van het lichaam op prikkelende stoffen vergroten. Dit komt doordat tabaksrook schadelijke stoffen bevat die irritatie en ontstekingen aan de luchtwegen kunnen veroorzaken. Als gevolg hiervan hebben rokers met hooikoorts vaker last van een verstopte neus, hoesten, niezen en jeukende ogen. Dit zorgt voor een verminderde levenskwaliteit.

Hoe stoppen met roken kan helpen

Gelukkig kan stoppen met roken de hooikoortsklachten verminderen. Door te stoppen met roken merk je:

Verminderde irritatie van de luchtwegen

Stoppen met roken vermindert de blootstelling aan irriterende stoffen in tabaksrook, waardoor de luchtwegen niet verder worden beschadigd en kunnen herstellen. Hierdoor verminderen de symptomen van hooikoorts.

Betere weerstand

Stoppen met roken kan het immuunsysteem versterken. Wanneer je rookt, is je lichaam bezig met het verwijderen van alle giftige stoffen, waardoor het andere infecties niet goed kan bestrijden. Als je dus stopt, verbetert je immuunsysteem en vermindert de gevoeligheid voor pollen, waardoor de reactie van het lichaam op hooikoorts wordt verminderd.

Verbeterde ademhaling

Stoppen met roken kan de longfunctie verbeteren en de ademhaling vergemakkelijken, waardoor je minder last zal hebben van hooikoortsklachten.

Conclusie

Stoppen met roken kan helpen bij het verminderen van hooikoortsklachten. Door te stoppen met roken kun je de irritatie van de luchtwegen verminderen, het immuunsysteem versterken en de ademhaling verbeteren. Daardoor zul je minder last hebben van de hooikoortsklachten. En de lente beter aan kunnen. Wil je stoppen met roken maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact op via 088-5006600 of vul hier een contactverzoek in voor informatie, advies en motivatie.

De stichting staat altijd klaar voor stoppers, en heeft als doel ze te helpen een geïnformeerde keuze te maken zonder winstoogmerk.