Prijsverhoging roken 2021
leestijd
2 minuten

Roken wordt duurder: prijsverhoging per 1 januari 2021

De prijs van sigaretten gaat nog verder omhoog. Op 1 januari zijn de prijzen van sigaretten verder gestegen. Een pakje van twintig sigaretten is daardoor 12 cent duurder geworden. In 2020 gingen de accijns al flink omhoog, maar ook in de toekomst zullen meer prijsverhogingen plaatsvinden voor tabaksproducten.

Prijsverhogingen in 2020

In 2020 ging de prijs van sigaretten al een paar keer omhoog. Op 1 januari stegen deze voor een pakje van 20 sigaretten met 14 cent, voor shag van 50 gram was dat 35 cent. Op 1 april gingen de prijzen van sigaretten met 1 euro omhoog, die van shag met 2,50. Uiteindelijk zullen de prijsverhogingen ervoor zorgen dat een pakje sigaretten 10 euro kost in 2023.

Prijsverhoging zorgt voor verlaging aantal rokers

De verhogingen van de prijs van sigaretten en ander rookwaar is een effectieve maatregel om roken te ontmoedigen. Daarnaast zouden prijsverhogingen leiden tot een verlaging van het aantal rokers. Vooral kinderen, jongeren en mensen met een lager inkomen zijn gevoelig voor het duurder worden van sigaretten.

Prijsverhoging is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord

De hoge accijns zijn onderdeel van de afspraken die gemaakt zijn in het Nationaal Preventieakkoord. De Overheid heeft met 70 verschillende bedrijven en organisaties afspraken gemaakt over roken, probleemdrinken en overgewicht. Het doel: de gezondheid van Nederlanders verbeteren. In 2040 moet er een generatie rookvrij opgevoed worden: geen kinderen die beginnen met roken, geen zwangere vrouwen die roken en minder dan 5% rokende volwassenen.

Geld besparen door te stoppen met roken

Wanneer je een pakje per dag rookt, kost dit je ongeveer 250 euro per maand en meer dan 3000 euro per jaar! Door te stoppen met roken kan je dus veel geld besparen. Je kan dit besteden aan een vakantie, wat vaker uit eten, een nieuwe gardarobe of aan je hobby. Zijn dat niet veel leukere dingen om geld aan te besteden?

Stoppen met roken: je staat er niet alleen voor!

Stoppen is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden voor hulp! De telefonische stopadviseurs beantwoorden graag jouw vragen over roken en kunnen je informeren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Ook voor hulp bij het opstellen van een persoonlijk stopplan kan je bij hen terecht.

Vraag gratis stopadvies aan

Tips, info en het laatste stoppen met roken nieuws ontvangen?

Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.