Groepsbegeleiding stoppen met roken - Stichting Stop Bewust
24 februari, 2016
leestijd
4 minuten

Succesvol stoppen met roken met behulp van coaching

Veel rokers die willen stoppen, ondernemen op eigen houtje een stoppoging. Met een hulpmiddel of professionele begeleiding heb je tot acht keer meer kans op een succesvolle stoppoging. In deze blog leggen we uit waarom coaching kan helpen bij het succesvol stoppen met roken en vertellen we daarnaast meer over de mogelijkheden voor vergoedingen via de zorgverzekeraar.

Regels over vergoedingen voor hulp stoppen met roken

Er is vaak onderzoek gedaan naar hoe vaak stoppogingen lukken. Uit die onderzoeken blijkt dat mensen die op eigen houtje stoppen zonder hulpmiddel een geringe kans hebben om van het roken af te komen, zo’n 3 tot 5%. Zij die onbegeleid stoppen maar wel een erkend hulpmiddel gebruiken zoals nicotinepleisters of nicotinekauwgom hebben al een veel grotere kans om te slagen, zo’n 12 tot 17%. De beste kansen liggen er echter voor diegenen die naast een hulpmiddel ook intensieve gedragsmatige ondersteuning ontvangen door een professional. De kans dat iemand dan na 12 maanden nog steeds niet rookt kan dan stijgen tot 35 á 40%. Om deze reden worden hulpmiddelen zoals nicotinepleisters en medicijnen vergoed in combinatie met professionele begeleiding. Sinds 1 januari 2020 is een volledige vergoeding mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico.

De waarde van coaching bij het stoppen met roken

Een erkende stoppen-met-rokencoach is opgeleid om iemand op deskundige wijze te begeleiden bij het stoppen met roken. De coach kan de stopper helpen om in de eerste plaats te achterhalen hoeveel en welke motivatie er bestaat om te stoppen. Als de motivatie nog matig is of wanneer de stopper eigenlijk weinig vertrouwen heeft in zijn eigen stoppoging, dan kan de coach helpen om zowel de motivatie als het vertrouwen te verhogen. Dit kan onder andere door goede informatie te geven en samen te zoeken naar de beste manier om te stoppen. Stoppen met roken is namelijk maatwerk. Er bestaat geen standaard recept voor geslaagde begeleiding omdat iedereen anders is. Iedere stopper heeft eigen gedragspatronen, motieven, overtuigingen en waarden en de coach bewijst zijn waarde als hij daar goed op weet af te stemmen.

Voorbereiding

Een goede coach zal nooit aandringen op zo snel mogelijk stoppen en zal zeker niet vragen om al voor het eerste gesprek te stoppen. Het is namelijk veel beter om eerst in alle rust een goed stopplan te maken en ook een goede analyse te maken van de grootste hindernissen en risicomomenten om te achterhalen hoe de stopper daar effectief mee om kan gaan. Een goede voorbereiding is essentieel.

Hulpmiddelen

Naast een voorbereiding, is het belangrijk om zorgvuldig te kijken naar hulpmiddelen. Veel stoppers denken dat ze die niet nodig hebben, maar de statistieken spreken hen tegen. Het blijkt namelijk – zeker voor degenen die meer dan tien sigretten per dag roken – dat een goed hulpmiddel het stoppen een stuk gemakkelijker maakt. Het neemt niet alle ongemak weg, maar de zucht naar een trekje wordt minder en de stopper zal minder last hebben van ontwenningsverschijnselen.

Het is daarnaast belangrijk om goed uit te zoeken welk hulpmiddel de beste keus zal zijn. Elke stopper en verslaving is anders. Onze telefonische stopadviseurs kunnen helpen bij de keuze van een hulpmiddel. Samen met jou kijken zij welke vorm van hulp het beste bij jou past.

Stoppen met roken coaching in meerdere fasen

Wat een coach doet is niet alleen van belang voor de voorbereidingen en de eerste stopweek. Daarna komt het er vaak pas echt op aan of een stopper een volhouder en een niet-roker gaat worden. Een ervaren coach weet dat het volhouden lastig kan zijn en zal zijn of haar cliënt weerbaar maken voor dit soort momenten. Het proces van loslaten van de verslaving heeft iets van een rouwproces dat je op verschillende momenten telkens opnieuw weer tegenkomt.

Uiteindelijk doe je het zelf

Je kunt een coach niet mee naar huis nemen na afloop van het coachingsproces. Uiteindelijk zul je zelf sterk genoeg moeten zijn om de impuls van het roken te overwinnen. Jouw coach kan jou leren hoe je de juiste dingen kunt doen en denken.

Meerwaarde van coaching

De meerwaarde van professionele gedragsmatige ondersteuning bij stoppen met roken zit hem in de volgende zaken:

• Ondersteuning niet alleen bij de start van het stopproces maar gedurende enkele maanden
  • Kennis van hulpmiddelen en het juiste gebruik er van
  • Hulp bij de voorbereiding op het stoppen
  • Stimuleren van de motivatie om het stopproces te starten en het vol te houden
  • Tips en adviezen om terugval op de lange termijn te voorkomen

Hulp bij de juiste keuze

Stichting Stop Bewust kan jou helpen bij het maken van een keuze bij het stoppen met roken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou alles vertellen over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Ze kunnen jou adviseren en informeren over wat voor jou de beste manier is om te stoppen met roken. Misschien is dat een vorm van coaching, maar het kan ook een ander hulpmiddel zijn. Het stopadvies is geheel vrijblijvend en kosteloos.

Telefonisch stopadvies

Categoriën