5 adviezen om succesvol te stoppen met roken

Als je gaat stoppen met roken ben je op zoek naar de gouden tip. Een advies dat het stoppen écht makkelijk maakt en 100% succes geeft op het definitief stoppen met roken. Helaas bestaat deze gouden tip niet, want elke verslaving en roker is anders. Toch zijn er wel algemene adviezen om te stoppen met roken die de kans op succes te vergroten. We delen er vijf in dit artikel.

De vijf adviezen om te stoppen met roken

Advies 1: Ken jezelf als roker

Er zijn in het algemeen vier redenen om te roken:

• Roken vanwege de behoefte (lichamelijke nicotineafhankelijkheid).
  • Roken uit gewoonte.
  • Roken om jezelf te belonen.
  • Roken om je emotie te onderdrukken.

Vraag jezelf een paar dagen voor je stoppoging af: ‘Waarom steek ik deze sigaret op?’ ‘Wat is de situatie, wat is de aanleiding hiervan?’ ‘Rook ik uit gewoonte, vraagt mijn lichaam er om, wil ik even genieten van een sigaret of ervaar ik een heftige emotie?’. Zo kom je erachter wat voor soort roker je bent, wanneer je rookt en waarom je dit doet. Dit is het begin van jouw stoppoging.

Advies 2: Gebruik een hulpmiddel of stopmethode

Ontwenningsverschijnselen kunnen voor sommige stoppers heel heftig zijn. Meestal hebben stoppers na twee of drie weken het ergste hiervan gehad. Mocht het bij jou zo heftig zijn dat het niet mogelijk is om gestopt te blijven door deze verschijnselen, dan is een hulpmiddel misschien iets voor jou. Er zijn hiervan verschillende soorten, bijvoorbeeld nicotinevervangers of medicijnen. Voor informatie en advies hierover kun je bij onze telefonische stopadviseurs terecht.

Advies 3: Neem de tijd om de gewoonte van het roken af te leren

Een gewoonte heb je jezelf ooit aangeleerd en kan je zeker ook weer afleren. Het kan helpen het roken te vervangen door iets anders wat je prettig vindt. Pas op met snoepen of snacks, maar vervang de sigaret door een gezonde gewoonte: bijvoorbeeld een stukje lopen, een kopje thee drinken of een stuk fruit eten. Sommige gewoontes zul je makkelijk afleren, met andere zul je langer moeite hebben. Zo kan het zijn dat je de sigaret niet meer mist tijdens de middagpauze, maar dat je het nog wel lastig vindt om niet te roken wanneer je een feestje hebt.

Advies 4: Beloon jezelf voor het niet roken

Beloningen en verlangen maken het leven leuk. Door het stoppen met roken verdwijnt niet alleen de sigaret als beloning maar ook de sigaret als iets om naar te verlangen. Beloon jezelf voor het niet-roken na een dag, na een  week, na een maand en na een jaar. Je kan bijvoorbeeld het geld dat je bespaard hebt door te stoppen met roken gebruiken om iets leuks te doen.

Advies 5: Leer anders omgaan met je emoties

Veel rokers gebruiken de sigaret om hun emoties onder controle te houden. Hoe eerder je begonnen bent met roken, hoe meer je gewend bent om te roken bij het ervaren, het opkomen of het verwachten van emoties. Spanning, verdriet, boosheid, maar ook eenzaamheid kan de aanleiding zijn om weer te willen roken. Voorkom een terugval en leer anders om te gaan met je emoties. Hiervoor zal het nodig zijn dat je heftige emoties leert te herkennen, te accepteren en ze op een aanvaardbare manier te uiten, te hervormen of te beheersen. Je staat er niet alleen voor bij het stoppen met roken! Zoek daarom steun bij de mensen om je heen of stuur ons een berichtje wanneer je het lastig hebt.

Wat is de beste stopmethode voor mij?

Het is belangrijk dat je een stopmethode kiest die het beste werkt voor jou. Stichting Stop Bewust is opgericht om jou hierbij te helpen. Via de knop hieronder vraag je een telefonisch adviesgesprek aan. Dit is geheel kosteloos.

JA, GEEF MIJ ADVIES