Hypnotherapie als methode om te stoppen met roken

Naast bewezen effectieve hulpmiddelen en stopmethodes zoals nicotinevervangers en coaching zijn er ook alternatieve mogelijkheden voor hulp. Bijvoorbeeld lasertherapie, mindfulness, maar ook hypnotherapie. Wat is het en hoe kan het helpen bij het stoppen met roken?

Let op! Deze stopmethode is niet wetenschappelijk bewezen. Toch kunnen stoppers er baat bij hebben.

Wat is hypnotherapie?

Hypnose is een staat van bewustzijn waarbij de persoon die gehypnotiseerd is zich in een staat van trance bevindt. Deze trance kan iemand helpen om bepaalde dingen te herinneren en om iemand beter te laten concentreren op één ding. Bij hypnotherapie wordt hypnose ingezet om een doel te bereiken, bijvoorbeeld stoppen met roken.

Hoe kan hypnotherapie helpen bij het stoppen met roken?

In een hypnotherapeutische sessie zal de therapeut gedragspatronen in het onderbewustzijn aanpakken. De aanleiding voor roken wordt geïdentificeerd. Doordat de persoon in een staat van trance is, staat deze open voor suggesties en nieuwe inzichten. Het is daardoor mogelijk om de suggestie om te stoppen met roken aan te nemen.

Reguliere en alternatieve stopmethodes

Hypnotherapie is een alternatieve methode. We maken onderscheid tussen reguliere en alternatieve methodes. Onder reguliere methodes vallen methodes die wetenschappelijk onderzocht en bewezen effectief zijn, zoals de verschillende vormen van coaching. Onder alternatieve methodes vallen stopmethodes die nog niet voldoende onderzocht zijn op hun effectiviteit, zoals hypnotherapie.

Welke stopmethode past bij jou?

Zie jij door de bomen het bos niet meer? Zoveel mogelijkheden voor hulp, maar wat past het beste bij jou? Wij zijn jouw keuzehulp! Stichting Stop Bewust informeert en adviseert mensen die willen stoppen met roken. In het telefonische adviesgesprek kan je al jouw vragen stellen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. De stopadviseur kan daarnaast helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging succesvoller wordt. Zet jij de eerste stap?

Vraag jouw stopadvies aan

Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.