Mindfulness als hulpmiddel bij het stoppen met roken

Mindfulness: de ene persoon zweert erbij, de andere persoon vindt het te zweverig. Maar wat is het en hoe kan het jou helpen bij het stoppen met roken? In deze blog vertellen we alles over mindfulness als hulpmiddel bij het stoppen met roken.

Mindfulness: wat is het?

Met mindfulness leer je op een andere manier te kijken naar jouw gedachtes en gevoelens. Het doel van deze vorm van meditatie is om meer controle te krijgen over je gedachten en je bewust te worden van prikkels om je heen. De werking van mindfulness bij het stoppen met roken is niet bewezen, maar sommige stoppers hebben er toch baat bij.

Op welke manieren kan mindfulness helpen bij het stoppen met roken?

Mindfulness kan op verschillende manieren helpen bij het stoppen met roken:

• Het kan helpen bij het reduceren van stress. Roken en stress zijn een lastige combinatie. Wanneer je minder stress ervaart zal het stoppen met roken simpeler zijn.
  • Daarnaast kan het ervoor zorgen dat je bewuster omgaat met gedachten en emoties. Hierdoor krijg je meer zelfcontrole.
  • Met mindfulness leer je om het rookproces, dat normaal op de automatische piloot verloopt, onder controle te krijgen.

Er zijn verschillende boeken geschreven over deze vorm van meditatie en er worden daarnaast verschillende stoppen-met-rokencursussen aangeboden.

Mindfulness bij een moeilijk moment

Wanneer je last hebt van moeilijke momenten tijdens het stoppen met roken kan het fijn zijn om een mindfulness oefening te doen. Om ‘mindful’ te worden kan je verschillende dingen doen. Een veel gebruikte oefening is tellen. Bij elke uitademing tel je, tien keer in totaal. Dit kan je net zo vaak herhalen als je wil. Deze oefening kan je helpen om te kalmeren. Op internet en in boeken zijn allerlei andere (simpele) oefeningen te vinden.

Kosteloos informatie en stopadvies ontvangen?

Wil je meer informatie over de mogelijke hulpmiddelen en stopmethodes? En daarnaast meer weten over de mogelijkheden voor een vergoeding via de zorgverzekeraar? Onze telefonische stopadviseurs informeren en adviseren jou graag over stoppen met roken. Daarnaast kunnen ze je helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging concreet en succesvoller wordt. Schrijf je in voor een kosteloos en vrijblijvend stopadvies. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Ontvang kosteloze hulp