Stoppen met roken tijdens de vakantieperiode

Veel rokers willen niet stoppen in de vakantieperiode omdat dit voor velen een tijd van ontspanning, avontuur en gezelligheid met dierbaren is. Toch is de vakantie juist daarom het perfecte moment om te stoppen, zonder de dagelijkse stress en routine van werk. Hier is een gids om je te helpen succesvol te stoppen met roken tijdens de vakantieperiode.

Waarom stoppen met roken tijdens de vakantie?

1. Minder stress: vakantie betekent vaak minder werkgerelateerde stress en verplichtingen. Wanneer je minder stress ervaart zal het makkelijker zijn om de drang naar de sigaret te weerstaan.
  2. Tijd om na te denken: vakanties bieden de tijd en ruimte om na te denken over je gezondheid en levensstijl keuzes.
  3. Verandering van gewoonte: tijdens de vakantieperiode kom je uit je routine. Gewoonte is een belangrijk onderdeel van de verslaving. Is je routine anders? Dan kom je dus minder snel in aanraking met het roken uit gewoonte.

Stappen om te stoppen met roken tijdens de vakantie

1. Voorbereiding
    • bepaal je stopdatum: kies een specifieke dag om te stoppen met roken.
    • Informeer jezelf: lees over de voordelen van stoppen met roken en de methoden die je kunt gebruiken.
    • Maak een plan: bedenk hoe je met cravings en triggers omgaat en welke hulpmiddelen je kunt gebruiken, zoals nicotinevervangende middelen of apps.
    • Praat met een stopadviseur: een stopadviseur weet alles over roken en kan al jouw vragen beantwoorden.
  2. Vermijd triggers
    • Vermijd rookplekken: ga niet naar plaatsen waar veel gerookt wordt en zoek een rookvrije omgeving op.
    • Houd jezelf bezig: plan activiteiten die je afleiden, zoals wandelen, zwemmen, of nieuwe plekken ontdekken.
    • Zoek afleiding: tijdens een craving kan het helpen om jezelf af te leiden. Dit kan door middel van een spelletje, een glas water of door je tanden te poetsen. Zoek iets wat voor jou werkt.
  3. Gezonde alternatieven
    • Gezonde snacks: zorg voor gezonde snacks zoals fruit, rijstwafels en groenten om je handen en mond bezig te houden. Dit kan vooral helpen tijdens een hunkering.
  4. Beloningen
    • Trakteer jezelf: beloon jezelf voor een rookvrije dag. Dit kan een kleine traktatie zijn of iets groters aan het einde van de vakantie.
    • Bereken de besparingen: houd bij hoeveel geld je bespaart door niet te roken en gebruik dit voor een leuke vakantieactiviteit of souvenir. Het bijhouden van de bespaarde kosten kan eenvoudig met behulp van een stoppen-met-rokenapp.

Tips voor succes

• Blijf positief: wees niet te streng voor jezelf als je een terugval hebt. Leer ervan en ga verder.
  • Wees geduldig: stoppen met roken is een proces. Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe, rookvrije leven.
  • Zoek steun bij naasten of een professional: zij kunnen jou helpen en motivatie geven wanneer je het moeilijk hebt.

Conclusie

De vakantieperiode kan een perfecte tijd zijn om te stoppen met roken. Met minder stress, een nieuwe omgeving en de steun van familie of vrienden, heb je de ideale omstandigheden om deze uitdaging aan te gaan. Bereid je goed voor, blijf positief en geniet van een gezondere, rookvrije vakantie. Veel succes!

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het stoppen met roken? Neem contact op met een van onze stopadviseurs. Stichting Stop Bewust biedt kosteloos en vrijblijvend advies en informatie.